گدار چای نجات بخش تالاب بین المللی شورگول حسنلو

رئیس محیط زیست شهرستان نقده گفت: با رها سازی آب رود خانه گدار چای ،تالاب بین المللی شورگول حسنلو جان دوباره ای گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اکبر محمدیان رئیس محیط زیست شهرستان نقده در شهرستان نقده اظهار داشت: هم‌اکنون آب رها سازی شده از گدار چای از طریق کانال MC سد حسنلو وارد پهنه آبی تالاب بین المللی حسنلو شده که انتظار می‌رود در ۱۰ روز آتی به حد سر ریز برسد.

رئیس محیط زیست شهرستان نقده با اشاره به اینکه تالاب برای احیای کامل به بیش از هفت میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که بخشی از آن از طریق سد حسنلو و بخشی دیگر نیز از طریق بارش‌های پاییزی و بهاری تامین می‌شود افزود: آب گدار از طریق پیگیری مسئولین شهرستانی و جوامع محلی روستای حسنلو تحقق یافته است.

مدیر امور آب شهرستان نقده با اشاره به هماهنگی‌های لازمه با ستاد احیای دریاچه ارومیه برای انتقال آب از گدار به تالاب بین المللی حسنلو گفت: روزانه ۵۰۰ مترمکعب آب از طریق کانال MC سد حسنلو به طرف این تالاب انتقال می‌یابد که تا ۱۰ روز آتی نیاز ابی این تالاب تانین خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان به این تالاب‌ها تصریح کرد: شهرستان نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دائمی به وسعت ۷ هزار هکتار است که تالاب‌های بین المللی درگه سنگی، شورگول حسنلو و تالاب‌های درنا، سولدوز از پویایی خاصی برخوردار است که آماده پذیرایی از پرندگان مهاجر می‌باشد.

او از مسوولان خواست برای جلوگیری از خشک شدن تالاب حسنلو و تداوم داشتن حیات پرندگان آبزی و کنارآبزی در آن، حقابه‌ای برای این تالاب بین‌المللی تعیین شود تا تامین آب مورد نیاز آن تسهیل شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان ادامه داد: هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، سر سفید، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک مرمری است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی شهرستان نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی در کشور به شمار می‌رود.
 انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.