تالاب‌های چالدران تنها زیستگاه جوجه‌آوری «دُرنا» در ایران

به دنبال پر آب شدن تالاب های چالدران درناهای مهاجر در این تالاب ها جوجه آوری کردند.

 سلمان نژاد بخشدار مرکزی چالدران می‌گوید: امسال با همکاری تعدادی از دهیاران و کشاورزان و تعامل به عمل آمده با محیط زیست شهرستان چالدران انهار منتهی به تالاب های این شهرستان لای روبی و آبگیری شدند و هم اکنون تالاب های این شهرستان از وضیعت آبی مطلوبی برخوردار می‌باشند و این وضعیت باعث شده تالاب‌های چالدران زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالدران هم می‌گوید: با توجه به شرایط مطلوب آبی تالاب‌های چالدران هم اکنون تعداد زیادی از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی میهمان این میراث‌های طبیعی هستند، به طوری که در حال حاضر بیش از ۳۰ گونه انواع پرنده در تالاب‌های چالدران شناسایی شده است

آذریار افزود: شهرستان چالدران دارای ۶ تالاب به وسعت بیش از یک هزار هکتار می‌باشد که تالاب ناور، پیر احمد، قوری گل، حاشیه‌های سد بارون، زاویه سفلی و آغ گل از جمله این تالاب‌ها هستند.

وی ادامه داد: جهت حفظ و حراست از گونه‌های زیستی در تالاب‌های چالدران این تالاب‌ها همواره به صورت مستمر مورد پایش میدانی قرار می‌گیرد و هم اکنون وجود پرنده درنای معمولی در تالاب‌های چالدران اهمیت تالاب‌های شهرستان افزایش داده است.

تالاب‌های چالدران تنها زیستگاه جوجه‌آوری «دُرنا» در ایران است

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه داشتن تغذیه مناسب و امنیت حاکم در تالاب‌ها، این امکان را فراهم آورده که همه ساله حضور پرندگان در تالاب‌های شهرستان افزایش پیدا کنند گفت: تالاب‌های حوزه شهرستان چالدران تنها تالاب‌هایی هستند که در سطح کشور که این پرنده اقدام به جوجه آوری می‌کند و هر ساله این جوجه آوری را توانستیم ثبت کنیم.

امید یوسفی اظهار کرد: بیشتر پرنده‌نگاران بر این باورند که دُرناها در ایران مهاجر هستند، اما تحقیقات نشان داده که این پرنده زیبا در تالاب‌های «ناور» و «پیراحمدکندی» در شهرستان چالدران لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کند.

استان آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.