آذربایجان‌غربی مسیر هفتگانه پرندگان مهاجر در کشوراست/ استراحت بیش از ۶۰ هزار قطعه فلامینگو در دریاچه ارومیه

رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: این استان به دلیل دارا بودن ۷۰ زیستگاه آبی یکی از مسیر‌های مهم هفتگانه مهاجرت پرندگان در کشور به شمار می‌رود.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،امید یوسفی رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی روز جمعه در حاشیه پایش و سرشماری پستانداران مناطق بوکان  با اشاره به اینکه مهاجرت پرندگان به زیستگاه‌های ابی استان در ۲ فصل پاییز و بهار انجام می‌گیرد اظهار داشت: با توجه به مناسب بودن شرایط زیستی در تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی در فصول مهاجرت بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مختلف وارد آذربایجان‌غربی می‌شوند.

او با بیان اینکه بیشترین مهاجرت به حوزه تالاب‌های مهاباد و نقده انجام می‌شود، اظهار داشت: مهاجرت هزاران پرنده زیبا به تالاب‌ها و رودخانه‌های آذربایجان‌غربی اتفاق کم‌نظیری است که در هنگام مهاجرت در ۲ فصل پاییز و بهار در استان روی می‌دهد که نمونه مشابه آن را کمتر می‌توان در سایر استان‌های کشور مشاهده کرد.

او در خصوص گونه‌های پرندگان مناطق آبی استان افزود: هم اکنون پرندگانی آبزی و کنارآبزی همانند آنقوت، تنجه، پلیکان‌های سفید و خاکستری، قوی فریادکش و گنگ، فلامینگو و انواع درنا‌ها در استان وجود دارند.

او اضافه کرد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آن‌ها می‌شوند.

«یوسفی» با بیان اینکه این شرایط مناسب از یکسو و از سویی دیگر احیای دریاچه ارومیه موجب شده امسال بیش از ۶۰ هزار قطعه فلامینگو در سواحل و پارک ملی دریاچه ارومیه مشغول استراحت و تغذیه شوند افزود: تالاب‌های «سولدوز» و «حسنلو» در شهرستان نقده، «کانی‌برازان» در مهاباد و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین زیستگاه فلامینگو‌ها در استان به شمار می‌رود.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: فلامینگو و انواع اردک‌سانان از جمله گونه‌های مقیم استان به شمار می‌روند.

یوسفی با اشاره به زندگی اردک سرسفید در آذربایجان غربی گفت: اردک سرسفید جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض است، اما این استان مهمترین زیستگاه آن در کشور محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:تهدید خطر انقراض ۱۰ گونه پرنده در آذربایجان غربی


او با اشاره به گونه‌های پرندگان اعم از مهاجر و بومی در استان افزود: مرغ آتشین، فلامینگو، انواع مرغابی‌ها، پلیکان، تنچه، قو، عروس غاز، غاز خاکستری، درنای طناز، درنای خاکستری، کاکائی صورتی، اردک سرسبز، آنقوت، کرکس، قرقی، عقاب طلایی، دلیجه، کبک معمولی، آوست، کاکائی نقره ای، جغد کوچک و کبوتر چاهی از پرندگان پارک ملی دریاچه ارومیه و سایر زیستگاه‌های استان هستند.

او در مورد پایش و سرشماری پستانداران مناطق مختلف بوکان نیز افزود: چهار گروه امروز پنجشنبه کار پایش و سرشماری قوچ و میش ارمنی را در بوکان انجام خواهند داد.

 

انتهای پیام/م

 

پایش و سرشماری پستانداران در مناطق بوکان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.