اصحاب رسانه انتقال‌دهنده مطالبات مردمی هستند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اگر این مطالبه‌گری ایجاد شده توسط مردم و رسانه‌ها نبود نتایج مطلوب در حوز‌ه های مختلف حاصل نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست خبری چهار ساعته با اصحاب رسانه که با حضور معاونان استاندار برگزار شد اظهارداشت: همه ما باید تلاش کنیم آن آرمان‌هایی که برای نظام تعریف شده و عده زیادی خون دادند تا امروز ما عزتمندانه در دنیا زندگی کنیم زنده نگه‌داشته شود.

او افزود: البته در شرایط فعلی جنگ تحمیلی تحریمی ظالمانه در حوزه استکبار علیه این مردم و کشور بوده و از این بابت اوضاع کمی دشوار است، ولی عزتمندی را با اقداماتی که انجام می‌دهیم برای مردم فراهم و همگان باید در راستای اهداف نظام گام بر داریم.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بخشی از گزارشات معاونان نتیجه تلاش فراوان مجموعه مسوولان استان، نمایندگان، ائمه جمعه و جماعت بوده که همه تلاش کرده و خواهند کرد تا توسعه متوازن در این استان شکل گیرد.

او تصریح کرد: بنیاد حمایت از کار‌های فرهنگی که در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد در همین سالجاری ۲ فیلم سینمایی ساخت تا فرهنگ غنی مردم این سرزمین را که با فیلم‌های قبلی بد جلوه داده شده بود جبران کند.

موهبتی بیان کرد: در مباحث فعالیت‌های سیاسی (خانه احزاب) و اجتماعی (خانه سمن‌ها، گروه‌های تسهیل‌گری در حوزه حاشیه‌نشینی، توجه به معتادان متهاجر و کودکان خیابانی) اقدامات بسیار خوبی انجام شده البته خدماتی که ارائه می‌شود بسیار کم و ناچیز است.

او افزود: در حوزه آموزش و پرورش ۶ سال آینده با این ویژگی که داریم پیش می‌رویم نسبت به سال‌های گذشته از نظر جمعیتی ۱۵ هزار متر مربع کلاس درس کمبود خواهیم داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت توسعه روستایی گفت: در روستا‌های استان به دلیل اینکه بعد مسافت بین خانه‌ها طولانی است در آینده قطعا مباحث مربوط به حوزه خدمات روستایی از زیرساخت و رو ساخت با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد که این‌ها نگرانی جدی است.

او افزود: باوجود اینکه امروز یک رشد فراوانی در توسعه روستایی استان نسبت به سال‌های گذشته اتفاق افتاده، ولی ما هم‌اینک اعلام می‌کنیم که برای سال‌های آینده نگران این وضعیت گفته شده در روستا‌های استان هستیم.

موهبتی گفت: در حوزه حاشیه‌نشینی نیز توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان شده و در راستای مصوبات سفر معاون اول رییس جمهوری در ۲ سال قبل پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این استان در دولت در نظر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار واحد مسکونی در حوزه خانه محرومان سال ۹۸ برای سیستان و بلوچستان سهمیه گرفته شد که به دلیل اقدامات به موقع و کار‌های خوبی که انجام گرفت هفت هزار و ۵۰۰ واحد جدید تشویقی نیز به این استان اختصاص یافت.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حوزه مسکن روستایی و مقاوم‌سازی خانه‌های سیلزده، پارسال ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد روستایی ساخته و هشت هزار واحد در حال مقاوم‌سازی است که با این اقدامات انجام شده به میانگین شاخص‌های مقاوم‌سازی روستایی کشور خواهیم رسید.

او تصریح کرد: در حوزه مدرسه‌سازی و آبرسانی نیز اقدامات مهمی در روستا‌های سیستان و بلوچستان انجام شده، زیرا ما باید بستری برای ماندگاری روستاییان در روستا‌های این استان فراهم کنیم.

موهبتی با اشاره به دلیل و فلسفه ایجاد موسسه هاسب (همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان) بیان کرد: این موسسه ابتدا با پنج خیر کشوری و استانی در استان شروع بکار کرد، اما هم‌اینک بیش‌از ۱۴۰ مجموعه خیری در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

او با اشاره به موضوع خیرسازی در سیستان و بلوچستان افزود: این مهم نیز در استان توسعه پیدا کرده و مردم در امور خیر مختلف مانند مدرسه‌سازی و کارگروه‌های شکل گرفته در موسسه هاسب باهم رقابت می‌کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حوزه اقدامات موسسه هاسب در استان ۲ مدرسه توسط اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و شهید بهشتی در حاشیه شهر زاهدان ایجاد و زمینه تحصیل بیش از ۵۰۰ نفر بازمانده فراهم شده است.

او تصریح کرد: در حوزه کارگروه اشتغال موسسه هاسب در موضوعات پرورش ماهی نقش‌آفرینی مهمی کرده به طور مثال کارخانه تولیدکننده (کنسرو تن ماهی تحفه) ۶۰میلیون بچه ماهی‌ای که اداره کل شیلات استان در سراسر منابع آبی از (هوتک، سد و قنوات) توزیع داشته را تضمین خرید کرده است.

موهبتی بیان کرد: تقاضای ما از متولیان امر فرهنگ‌سازی (صاحبان تریبون، رسانه و مجموعه صداوسیما) در سیستان و بلوچستان این بوده که این اقدامات را نشان و به منصه ظهور برسانند، زیرا مشکلات استان از باب شرایط اقلیمی و عقب‌ماندگی تاریخی آنقدر زیاد است که به سادگی به نقطه مطلوب نخواهیم رسید مگر اینکه حرکتی نوین ایجاد شود.

او با اشاره به اینکه شرایطی مانند درگیری‌های طایفه‌ای، اتفاقات نابهنجار در سیستان و بلوچستان وجود دارد بیان کرد: همه باید کمک و فرهنگ‌سازی کنند البته انتقاد به مجموعه دولت، دست اندرکاران و کسانی که کار می‌کنند قطعا وارد است و قلم نقادی خبرنگاران در این موضوع باید شکل گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: بودجه‌ای که به صدا و سیما در این ۲ سال داده شده با ۶ سال قبلش برابری می‌کند ما از صدا و سیما انتظار داریم که با توجه بودجه‌ای که به آنان تعلق می‌گیرد یکسری اقدامات را انجام و دنبال کند.

او بیان کرد: به طور مثال به مدت ۱۰ روز در سیستان و بلوچستان با کمبود گاز مواجه شدیم آنهم به دلیل اینکه مشکلاتی برای پالایشگاه‌ها به وجود آمد و صدا و سیما تنها صف‌های طولانی را نشان می‌داد و اقداماتی که در رابطه با گاز کشی انجام شده را پخش نمی‌کرد.

موهبتی تصریح کرد: دولت اقدامات بسیار زیادی برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان انجام داد به طوریکه هم‌اینک ۹۶ درصد سطح این شهر لوله گاز کار گذاشته شده است.

او افزود: با وجود اینکه سهمیه گاز سیستان و بلوچستان امسال ۳۰ درصد افزایش یافت، اما باز هم با مشکلاتی در این زمینه مواجه شدیم که مهمترین آن فروش نفت توسط خانوار‌ها بود و همچنین به سمت استفاده از گاز مایع برای گرمایش رفتند و افرادی از گاز مایع برای سوخت خودرو‌های خودشان استفاده می‌کردند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: علمک گاز شهری در منازل بسیاری از شهروندان نصب شده، اما متاسفانه هیچ اقدامی برای گازکشی منازل خود نمی‌کنند و افرادی این علمک‌ها به سرقت می‌برند.

اوتصریح کرد: برای گازکشی منازل به هر خانوار پنج میلیون تومان وام قرض الحسنه داده می‌شد که با توجه به افزایش قیمت‌ها ما مصوبه آن را برای افزایش به ۱۰ میلیون تومان گرفته‌ایم.

انتهای پیام/گ

موهبتی بیان کرد: هم‌اینک در شهر زاهدان ۴۰ هزار انشعاب گاز وصل شده و ۴۵ هزار انشعاب دیگر نیز آماده واگذاری به شهروندان است که با این اقدامات امیداوریم دیگر شاهد صف‌های طولانی برای گاز مایع نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم شاخص‌های سیستان و بلوچستان در حوزه توسعه‌ای با میانگین کشوری فاصله دارد البته باید برای رفع این فاصله‌ها تلاش کنیم.

موهبتی بیان کرد: در حوزه دانشگاه‌ها ما در میانگین کشوری قرار داریم، اما در حوزه آموزش و پرورش این گونه نبوده و این موضوع خطرناک است

وی با اشاره به حاشیه‌های سفر معاون اول رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان گفت: ما برای هر مسوولی که به این استان می‌آید سعی می‌کنیم برنامه ریزی کنیم چه می‌خواهد این مسوول فردا کاندیدا بشود یا نشود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معاون اول رییس جمهوری در سفر اخیر خودشان به این استان هیچ ملاقاتی با هیچ فرد و یا گروهی نداشته و تنها با هدف بازدید از طرح‌ها به منطقه سفر کرده است.

او ادامه داد: در سفر رییس قوه قضاییه و رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس که به سیستان و بلوچستان داشتند مجموعه استانداری برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام دادند، زیرا تنها هدف ما خدمت به مردم است.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه هم‌اینک در لایحه ۱۴۰۰ با پیشنهاد دولت بالاترین رشد بودجه این استان دیده شده است گفت: به همت همدلی و هماهنگی که بین نمایندگان استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی بود در کمیسیون تلفیق ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه اضافه شده که امیدواریم در روز‌های آینده در صحن مجلس تصویب شود.

وی بیان کرد: به ظرفیت مهم سیستان و بلوچستان که تجارت و ترانزیت بوده توجه ویژه شده به گونه‌ای که منطقه ویژه چابهار با ۲۷ سال از عمر خود مرز دریایی، هوایی و زمینی نداشت که با افزایش ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار مرز دریایی بندر شهید بهشتی و بندر کلانتری وارد این محدوده شد و مرز زمینی ریمدان با پیوست ۶ هزار هکتار یپیش‌بینی شده و برای مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی چابهار مدنظر است.

موهبتی افزود: مرز پیشین در ماه‌های آینده و تا قبل از پایان سال با توجه به توافقاتی که با پاکستان انجام شده راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: در موضوع فرودگاه چابهار رسانه‌ها باید ورود پیدا می‌کردند و دمار از روزگار کسانی که مانع ساخت آن شده بودند را در می‌آوردند و انتظار ما از رسانه‌ها این‌هاست، حتما اشکالاتی ما داریم باید در نظر داشته باشیم که پروژه‌های مهتر از این فرودگاه در توسعه سیستان و بلوچستان نداریم.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در بندر چابهار اجرای انبار‌های بزرگ سیلو توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است که اگر این انبار‌ها ساخته شود تا ۱۵ میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری وجود دارد.

او با بیان اینکه ۵۵ هزار هکتار در حوزه سواحل مکران سیستان و بلوچستان مستعد پرورش میگو بوده گفت: امروز سرمایه گذار‌های جدید در این حوزه وارد شده.

موهبتی با اشاره به اینکه یکی از معضلات اصلی استفاده نشدن از مرز نبود ارتباط با آن طرف مرز بوده تصریح کرد: در این راستا نمایندگی وزارت خارجه در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است.

او بیان کرد: ما دنبال کاری هستیم که وابستگی به آب کمتر، ماندگاری، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در منطقه سیستان فراهم شود که یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه ایجاد منطقه آزاد سیستان است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: بخش خصوصی توانمندی برای اجرای انتقال آب از دریای عمان برای مجموعه استان وجود ندارد در این طرح ۲۲۰ میلیون مترمکعب برای استان آب تخصیص دادند که ۱۲۰ میلیون برای سواحل مکران استفاده خواهد شد در این موضوع آنچه دست ما بوده انجام شده و امیدواریم سرمایه‌گذاران به این موضوع وارد شوند.

او  با اشاره به سهم مردم سیستان و بلوچستان از مجموعه طلای تفتان گفت: این سرمایه‌گذاری توسط شستا انجام شده و تمام بیمه شدگان تامین اجتماعی در این پروژه شریک و از منافع آن بهره‌مند هستند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار