نماینده دولت پیشین آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرد در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی از اقدام تلافی‌جویانه ازسوی ایران نگران بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «الیوت آبرامز» نماینده دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در مصاحبه اخیر خود درباره نگرانی‌های این کشور در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی ازسوی ایران سخن گفت.

او در ابتدای این مصاحبه که در وبگاه هاآرتص منتشر شده، با اشاره به حمله به کنگره آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۰ گفت در زمان این حمله در دفتر خود در وزارت امورخارجه آمریکا بوده و به تلفن همراه دسترسی نداشته است؛ بنابراین از هجوم این افراد مطلع نبوده و با شنیدن این خبر شوکه شده است.

آبرامز در این باره افزود: «من درباره عقیده خود صحبت کرده‌ام؛ این حمله‌ای بسیار وحشتناک به قانون اساسی و کنگره بود.»

این مقام سابق آمریکایی سپس اعلام کرد با نظر «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنا، موافق است و ترامپ را مشوق این حمله به کنگره با هدف لغو نتیجه انتخابات می‌داند.

آبرامز در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا نیز من گفته بودم از نظرم ترامپ صلاحیت ریاست جمهوری آمریکا را ندارد و همچنان نیز بر همین عقیده هستم.»

البته این مقام آمریکایی معتقد است دولت ترامپ در مواجه با ایران دستاورد‌های چشمگیری داشته، اما حمله ۶ ژانویه به کنگره تمام این دستاورد‌های را از بین برده است.

او سپس در این باره نیز گفت: «برای ما یادآوری برخی مسائل مانند امنیت کنونی اسرائیل، به مردم مشکل است.»

در بخشی دیگر از این مصاحبه آبرامز درباره توافق هسته‌ای ایران سخن گفت و از جمهوری‌خواهان خواست تا به دولت کنونی آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» فرصت دهند تا ببینند «این توافق چه وجوه مشترکی با توافق دوره باراک اوباما دارد.»

آبرامز در دولت‌های مختلف آمریکا مقام‌های بلندپایه‌ای در این کشور داشته و در ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ نیز به عنوان فرستاده ویژه در امور ایران و ونزوئلا فعالیت می‌کرد.

از دیگر اظهارات این مقام آمریکایی در این مصاحبه بازگو کردن نگرانی این کشور در دوره گذار بود. او در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «تمام دغدغه من در دوره گذار، جلوگیری از اقدامات تلافی‌جویانه ایران در زمان سالگرد ترور سردار سلیمانی بود.»

او سپس با بیان آنکه «پیروزی بایدن در انتخابات واضح است» مدعی شد «تمام تلاش خود را در دوره گذار به کار گرفتم تا اقدامی تحریک‌آمیز ازسوی ایران صورت نگیرد.»

به ادعای او ایران می‌داند آمریکا در دولت ترامپ به هرگونه اقدام پاسخ خواهد داد. او همچنین مدعی است در حال حاضر در دولت بایدن نیز اقدامات بازدارنده خود را ادامه می‌دهد.

او سپس مدعی شد: «ایران فعالیت‌های تحریک‌آمیز خود را از ماه اکتبر (آبان) محدود کرده بود و می‌دانست هرگونه اقدام به نفع ترامپ خواهد بود.»

به ادعای او «پیامی ازسوی دولت ترامپ بود که باعث شد ایران عقب‌نشینی کند و به نظرم باید چنین پیامی ازسوی دولت جدید نیز به ایران برسد.»

آبرامز همچنین مدعی شد از جمله دستاورد‌های مربوط به ایران در دوران فعالیتش در دوره ترامپ، نگهداری از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران بوده است.

این مقام سابق دولت ترامپ ابراز امیدواری کرد که بایدن از تحریم‌های کنونی استفاده کرده و به برجام باز نگردد. او همچنین نسبت به تمایل بایدن به بازگشت به توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها نیز گفت «رئیس‌جمهور آمریکا باید این کار را در مقابل آزادی زندانیان آمریکایی در ایران انجام دهد.»

آبرامز همچنین در توافق با سخنان اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا، گفت: «مذاکرات با متحدان آمریکا و ایران در برجام مسئله‌ای زمان‌بر خواهد بود.»

آبرامز در حال حاضر به شورای روابط خارجی آمریکا بازگشته است. او پیش‌تر در دوره ریاست جمهوری «جورج بوش» نیز یکی از اعضای ارشد این نهاد آمریکایی بود.

این مقام آمریکایی درباره جلسه محاکمه ترامپ و محکومیت او هیچ واکنشی نشان نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
reza
۱۱:۲۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
هرچه که ترامپ غلط خورده این طرف یعنی جناب آبرامز قی کرده این مواضع که برای ایران در دولت بایدن تعیین کرده که همان مواضع تکراری باراک اوباما و جان کری است که فقط رنگ و لعاب آن عوض شده و بزک و رتوش بیشتری شده و این برای ملت ایران و رجال سیاسی متعهد و مسئول ایرانی همه تکراری است و چیز جدیدی نیست این آمریکا بوده که تنها پس از گذشت5روز از انعقاد نطفه برجام نافرجام این جنین بین المللی چندجانبه را توسط باراک اوباما و جان کری سقط کرد و دردهای پس از آن را توسط احمق درجه یکی بنام ترامپ ادامه دار کرد که نه تنها ایران بلکه متحدان سنتی آمریکا را نیز متحمل ضررهای اقتصادی بیشماری کرد و کار به جائی رسید که روسیه و چین نیز به جدول تحریم های آمریکا اضافه شدند..........
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۰۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
باید بهش میگفنتین نگران نباشه
آخرین اخبار