سخنگوی گمرک ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گمرک مقصر تغییر HS کد‌های ممنوعه نیست

لطیفی گفت: در مواقعی شاهد تغییر HS کد‌هایی هستیم که واردات کالای مربوطه ممنوع است و گمرک در مورد تغییر هیچ مسئولیتی ندارد و درصورت مشاهده به عنوان کالای قاچاق به نهاد‌های زیربط معرفی می‌شود.

روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تغییر HS کد‌ها اظهار کرد: از زمانی که تعداد زیادی از کالا‌ها در فهرست ممنوعیت واردات وزارت صمت قرار گرفتند، برخی متخلفان اقدام به واردات این کالا‌های ممنوعه با تغییر HS کد آن‌ها کنند که درصورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد.

او افزود: در گمرک ایران منکر این رخداد نیستیم و متاسفانه افراد سودجویی هستند که نسبت به این تخلف اقدام می‌کنند و آن طور که در آمار کشفیات گمرک نیز مشاهده می‌کنیم سالانه حجم زیادی از این کالا‌های ممنوعه توسط گمرک کشف و پرونده آن دراختیار تعزیرات و دستگاه قضا قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید

سخنگوی گمرک ایران بیان کرد: تعیین کد‌ تعرفه کالا بر عهده وزارت صمت است و این وزارت خانه تمامی کد‌ها و ممنوعیت واردات‌ را به گمرک ارسال کرده است و گمرک تنها وظیفه اجرای آن را دارد.

لطیفی ادامه داد: حدود ۳۰ ناظر بر کالا‌های وارد شده نظارت می‌کنند به عنوان مثال برای واردات مواد غذایی سازمان‌هایی همچون استاندار،غذا و دارو، سازمان حفظ نباتات و وزارت بهداشت بر آن‌ها نظارت می‌کنند و گمرک تنها در صورت تائیدآن دستگاه ها و تائید انبار اعلامی آن توسط وزارت صمت آن کالا را ترخیص می‌کند.

او در پایان ابراز کرد: آخرین آمار گمرک ایران در خصوص صادرات و واردات تمامی کالا‌ها با جزئیات برای 9 ماه نخست امسال منتشر شده و در دسترس عموم در سامانه گمرک ایران قرار گرفته است وبه زودی آمار ده ماهه نیز منتشر خواهد شد.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار