مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در دوره همه‌گیری کرونا حفاری‌های غیر مجاز افزایش یافته‌ است که باید هوشیاری مردم و مسئولان بیشتر شود.

فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار کرد: متاسفانه در دوره همه‌گیری کرونا شاهد افزایش حفاری‌های غیر مجاز و سرقت اشیای تاریخی هستیم و نظارت‌هایمان را هم بیشتر کرده‌ایم، اما مردم و مسئولان نیز باید هوشیاری بیشتری داشته باشند.

او بیان کرد: حفاری‌هایی غیر مجاز در عرصه‌های میراث فرهنگی، حمل و خرید و فروش اشیای تاریخی، آسیب زدن به بنا‌های تاریخی و ساخت و ساز‌های غیر مجاز در بافت تاریخی شهر‌ها جزء جرایم حوزه میراث فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: برای پیشگیری و برخورد با این جرایم، پایگاه‌های حفاظت میراث فرهنگی تجهیز شده و گسترش پیدا کرده است به‌طوری‌که با وجود ۲۴ اداره در شهرستان‌های استان، ۳۷ پایگاه حفاظت وجود دارد که با گشت‌های روزانه، نصب دوربین و پایش‌های دوره‌ای مشغول به کار هستند. استان اصفهان نیز جزء استان‌های پیشرویی است که شعبه ویژه جرایم میراث فرهنگی در آن تشکیل شده است.

اللهیاری گفت: در شهرستان‌ها انجمن‌های میراث فرهنگی با حضور فرماندار، فرماندهی انتظامی شهرستان و سایر مسئولان تشکیل شده است که عهده‌دار نظارت بر حفاظت از عرصه‌های میراث فرهنگی هستند. در مناطق دورافتاده هم انجمن میراث‌فرهنگی در دهیاری مربوط تاسیس شده است.

او گفت: به منظور مردمی کردن حفاظت از میراث فرهنگی، گسترش سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه میراث‌فرهنگی مدنظر قرار گرفته است و هم‌اکنون ۶۸ سمن فعال داریم که بیشتر آن‌ها در شهرستان‌ها هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند هرگونه حفاری غیرمجاز و سرقت را در هر ساعت از شبانه‌روز از طریق شماره‌های ۰۳۱۳۲۲۴۱۱۶۰ و ۱۱۰ اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار