یک شاعر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بی تعهدی ناشران در قبال مولفان بحران آفرین است

علوی نیا گفت:ناشران در شرایط کنونی قبول می‌کنند کتاب‌های مولفان را با هزینه شخصی خودشان منتشر کنند و در قبال مولف متعهد نمی‌شوند.

سیدمحمودعلوی نیا شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت انتشار کتاب در انتشاراتی‌ها گفت: در شرایط کنونی ناشران قبول می‌کنند،کتاب‌های مولفان را با هزینه شخصی خودشان منتشرکنند و در قبال مولف متعهد نمی‌شوند؛از این رو تنها کتاب منتشرشده را به مولف تحویل می‌دهند و خود مولف باید کار پخش کتاب هایش را انجام دهد.


بیشتربخوانید



وی افزود: ناشر کتاب «با خواب حرف می‌زدم» به تعهدش در قبال مولف عمل نکرد و  چک مولف پاس نشد و هم اکنون درگیر مسائل قانونی اش هستیم. ناشر تنها کتاب را به مولف تحویل داد و در زمینه پخش اثرش کاری نکرد.

این شاعر ادامه داد: هم اکنون چیزی به عنوان حق تالیف به مولفان پرداخت نمی‌شود.تنها انتشاراتی‌های بزرگ مانند سوره مهر و فصل پنجم درصورت پذیرفته شدن اثرمولف در شورایشان حق التالیف پرداخت می‌کنند.این ناشران هم به آسانی اثر مولف را قبول نمی‌کنند و در این زمینه سختگیر هستند.ناشران درجه دو و سه هیچ تعهدی نسبت به پرداخت حق التالیف به صاحبان آثار ندارند.

علوی نیا بیان کرد: جلال آل احمد درباره نیما یوشیج نوشته بود«نمی‌دانم خودش می‌دانست اگر نیما به شهر نیامده بود، نیما نشده بود».منظور جلال آل احمد از شهر تهران است.مولفان شهرستانی به جایی نمی‌رسند. همواره گمنام می‌مانند و گمنام از دنیا می‌روند.تنها شاعران در پایتخت می‌توانند به جایگاهی برسند و با افراد معروف نشست و برخاست داشته باشند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.