آخرین وضعیت کرونا در گیلان؛

کرونا همچنان می‌تازد/ پیشگیری بهتر از درمان

گیلان به لحاظ شیوع ویروس کرونا در مرحله هشدار جدی و شکننده قرار دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آخرین تحلیل ها، سیر افزایشی شهر‌های زرد و نارنجی کرونایی در کشور از جمله استان گیلان را نشان می‌دهد.

در برخی از استان ها میزان بیماران سرپایی مبتلا به کرونا افزایش پیدا کرده است که در صورت بی توجهی، به افزایش موارد بستری و مرگ و میر منتهی می شود.

به گفته متخصصان وزارت بهداشت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی، حتی از سوی درصد پایینی از مردم نیز موجب شیوع و گسترش این بیماری ویروسی در کشور می شود.

بنابراین برای قطع زنجیره کرونا گذشته از آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، تدابیر و برنامه ریزی های به موقع مسئولان، مسئولیت پذیری افراد و آحاد مختلف جامعه نسبت به یکدیگر موضوع مهمی است که نباید از آن غافل بود.

نوسان تعداد مبتلایان به کرونا در گیلان

مسعود نوروزی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان گفت: آمار بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در این استان در منحنی کاهش و افزایش نسبی قرار دارد.

او با بیان اینکه گیلان به لحاظ شیوع ویروس کرونا در مرحله هشدار جدی و شکننده قرار دارد، افزود: در حال حاضر ۴۴۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: این آمار در مقایسه با روز گذشته، کاهش ۱۴ نفری بیماران بستری مبتلا به کرونا را نشان می‌دهد.

نوروزی ادامه داد: ۸۵ نفر از این بیماران در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند که در مقایسه با شبانه روز پیش از آن ۲ نفر افزایش یافته است.

او بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات، دورهمی و سفر‌های غیرضروری تأکید و تصریح کرد: عادی انگاری و کم توجهی به رعایت موازین بهداشتی موجب شیوع بیشتر کرونا می‌شود.

کرونا همچنان می‌تازد/ پیشگیری بهتر از درمان

لزوم بیماریابی زودهنگام برای مهار همه گیری ویروس کرونا

ارسلان زارع، استاندار گیلان هم با اشاره به اینکه با کاهش بستری شدگان مبتلایان به کرونا تعداد فوتی‌ها نیز به حداقل می‌رسد، گفت: تزریق واکسن به عموم مردم بر اساس سند ملی واکسن انجام می‌شود و بر این مبنا امیدواریم همه گیری ویروس پشت سر گذاشته شود.

او مهار همه گیری ویروس و جلوگیری از شیوع آن را یکی از مهمترین مولفه‌های مدیریت کرونا برشمرد و افزود: این مهم با استفاده همگان از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، دستورالعمل‌های مراقبتی و پرهیز از شکل گیری اجتماعات انسانی محقق می‌شود.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم بیماریابی زودهنگام و قرار گرفتن تحت درمان اظهار داشت: تست گیری از اطرافیان مبتلایان (حداقل ۱۰ نفر) و اطمینان از ایزوله یا بستری شدن مبتلایان نیز باید با قوت ادامه پیدا کند.

زارع تصریح کرد: تجربه یک سال مبارزه با کووید ۱۹ ثابت کرده است که بین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و غلبه بر بیماری از یک سو و رعایت نشدن توصیه‌ها و شکست در برابر کرونا ارتباط مستقیم وجود دارد.

کرونا همچنان می‌تازد/ پیشگیری بهتر از درمان

تردد و مسافرت، از دلایل گسترش شیوع کرونا در گیلان

محمود قاسم نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان نیز گفت: ۴۷ درصد رفت و آمد کنندگان به گیلان از استان‌های تهران و البرز هستند و این از دلایل گسترش شیوع کرونا در این استان است.

او افزود: رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک نیز باعث تشدید وضعیت کرونا می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان بر نظارت سختگیرانه در اماکن عمومی که شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نمی‌کنند، تأکید و تصریح کرد: برای کاهش ابتلا به کووید ۱۹ تداوم محدودیت‌ها ضرورت دارد.

کرونا همچنان می‌تازد/ پیشگیری بهتر از درمان

پیشگیری بهتر از درمان است

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است به خصوص برای کووید ۱۹ که هنوز نه درمان قطعی دارد، نه واکسیناسیون سراسری انجام شده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود.

گیلان در سال گذشته، دومین استان درگیر کشور با ویروس کرونا بود که با اجرای محدودیت‌های کرونایی به مرور در منحنی کاهش و افزایش نسبی آمار بیماران مبتلایان به کووید ۱۹ قرار گرفت.

کرونا همچنان در این استان می‌تازد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه قطع چرخه انتقال ویروس کرونا است.

گزارش از: سکینه عاشوری پاشاکی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.