باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دست فروشان تا پایان سال سر و سامان می گیرند

فروشندگانی که پیاده‌رو محل کسب در آمد آن‌ها است، اما حالا بعد از مدت‌ها قرار است که به سر و سامان برسند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که به دلیل ازدحام ناشی از سد معبر دست فروش‌ها ومصالح ساخت و ساز و... چند دقیقه‌ای معطل شده باشیم و یا از ازدحام به وجود آمده ناراحت و عصبی شویم و تغییر مسیر دهیم. اما خیلی از این سد معبر‌ها همچون وجود دست فروش‌ها ریشه در جایی دیگر دارد و راه حل‌هایی برای آن‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

خیابان انقلاب یکی از خیابان‌های مهم مرکزی تهران است که به نوعی قطب فرهنگی تهران محسوب می شود و به خاطر وجود کتاب فروشی‌های غنی و کافه‌های متعدد محبوب جوانان و دانشجویان است و به دلیل مرکزی بودن این منطقه و در دسترس بودن ایستگاه‌های مترو و بی آر تی تقریبا دسترسی به این منطقه از همه جا به آن امکان پذیر و آسان است، اما به دلیل قرار گرفتن آن در طرح زوج و فرد عبور و مرور با خودرو‌های شخصی در این منطقه کمی دشوار است.

وقتی وارد خیابان انقلاب می‌شویم علاوه بر کتاب فروشی‌های کوچک و بزرگی که وجود دارند، دست فروش‌هایی نیز هستند که حالا دیگر عضو دائمی این منطقه شده اند و هر کدام جایگاه ویژه خود را یافته و مستقر شده اند و هر روزه می‌توانیم آن‌ها را در جای مشخص پیدا کنیم.

تأسیس مجموعه ۱۵۰ نفری برای دست فروشان/ ساماندهی دست فروشان تا سال ۱۴۰۰

کسانی که در این منطقه در حال دستفروشی هستند از قشر آسیب پذیر جامعه  هستند از این راه امرار معاش می‌کنند وبه ناچار مشغول دستفروشی هستند و فراهم کردن یک مغازه برای فروختن کتاب‌ها و اجناسشان از توانایی مالی آن‌ها خارج است.

این موضوع مربوط به دیروز و امروز نیست و یک مسئله عادی هم نیست که بتوان به فراموشی سپرد و از لحاظ انسانی باید در این شرایط که فشار اقتصادی شانه‌های بسیاری از مردم جامعه را خم کرده درک متقابل وجود داشته و برای رفع این مشکل چهارچوب خاصی را رعایت کنیم که مرز‌های انسانیت را جابه جا نکنیم.


بیشتر بخوانید


تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان درباره شرایط جدید دستفروشان درسال جاری و سال ۱۴۰۰ گفت: ما درحال آماده سازی فضایی در خیابان برادران مظفر برای ساماندهی شرایط این عزیزان هستیم و قرار براین است که یک راسته‌ی کتاب فروشی در کوچه نکویی که در منطقه ۶ و ۱۱ قرار دارد ایجاد شود که برای این امر یک مجموعه ۱۵۰ نفری را فضا سازی کرده و در حال انجام امور اجرایی و سپس بهره برداری از آن هستیم.

تأسیس مجموعه ۱۵۰ نفری برای دست فروشان/ ساماندهی دست فروشان تا سال ۱۴۰۰

فرهادی در ادامه افزود:ما داریم مسیر‌هایی را می‌رویم که هم به ایجاد فضا‌ها و قلمرو‌های شهری و هم به اشتغال و مسائل اقتصادی این عزیزان کمک کند و بتوانیم اقشار مختلف را ساماندهی کنیم. تا پایان سال این فضا‌ها به مرحله بهره برداری می‌رسند، اما راسته‌ی کتاب یک مقدار زمان بر است که ادامه مراحل آن به سال ۱۴۰۰ محول خواهد شد.

اما باید فکری کرد برای مسائلی همچون مصالح ساختمانی که در پیاده رو‌ها ریخته می‌شوند و یا مغازه دار‌هایی که این را حق خود می‌دانند تا از فضای جلوی مغازه برای ارائه محصولاتشان استفاده کنند، زیرا در این موارد نیز علاوه بر حقوق شهروندی و سد معبر درپیاده رو، مسئله زیبایی شهر و نبودن نظم واحد در سطح شهر هم در میان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
انشاا... که شاهد اتفاقات مهم و گره گشا در این محدوده باشیم.
آخرین اخبار