سر و سامان دستفروشان با سامان بازار؟

بسیاری از مشاغل پایتخت مانند دستفروشان با شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند و به دنبال آن مسئولان شهری برای ساماندهی این مشاغل تصمیمات مختلفی گرفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نزدیک به هفت ماهی است که کشورمان با ویروس منحوس کرونا درگیر است، در این میان "دستفروشان" هم جزء مشاغلی هستند که در این ایام کرونایی با شرایط سخت مواجه شدند، دستفروشانی که طی این هفت ماه به لحاظ تصمیمات مدیران شهری دستخوش اتفاقات زیادی شدند.

عضو شورای شهر: شهرداری به دستفروشان بی توجه است

بشیر حجت نظری عضو شورای شهر تهران در ۱۹ مرداد ماه در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: نظر به اینکه شعار «تهران شهری برای همه» در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد، قاعدتا سیاست شهرداری در خصوص دستفروشان نیز باید در راستای این شعار و مبتنی بر مصوبه «ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون» باشد.

گزارش///

او تصریح کرد: مدتی است که اقداماتی در شهرداری‌های مناطق صورت می‌پذیرد که مغایر با این رویکرد هستند.

حجت نظری ادامه داد: به تازگی در خیابان ولیعصر (عج) از سه راه جمهوری تا خیابان فاطمی، طرحی تحت عنوان ساماندهی دستفروشان (به استناد بنر‌های نصب شده در محل) اجرا شده است که کوچکترین نشانی از ساماندهی در آن دیده نمی‌شود و آنچه که در عمل انجام شده جمع‌آوری دستفروشان است، چرا که هیچ گزینه و جایگزینی برای جلوگیری از حضور دستفروشان در معابر پیش بینی نشده است.


بیشتر بخوانید


نژاد بهرام: برخی از مدیران شهرداری در برخورد با دستفروشان ضعیف عمل می‌کنند

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: از طرفی ممکن است برخی از مدیران شهری با این توجیه که این اقدامات به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از گسترش آن انجام می‌شود، اقدام به جمع آوری دستفروشان کنند که باز هم چندان قابل قبول نیست و اگر هم فرض را بر صحت آن بدانیم، چرا هیچ بسته یا طرح حمایتی پیش بینی نشده است؟

او با بیان اینکه آنچه که دستفروشان به آن باور دارند این است که احتمالا شیوع کرونا و ساماندهی دستفروشان تبدیل به اسم رمزی جدید برای برخورد با آنان شده و این اصلا برای شهر و مدیریت شهری که شعار «تهران شهری برای همه» سر می‌دهد، زیبنده نیست.

زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که متأسفانه برخی از مدیران شهرداری در برخورد با دستفروشان و بساط گستران ضعیف عمل می‌کنند.

گزارش///

در این روزها که محدودیت‌های کرونایی اعمال می‌شود، قابل قبول نیست برخی از دستفروشان در معابر پر تردد و خارج از شیوه نامه‌های بهداشتی به بساط گستری اقدام کنند.

نژاد بهرام با تأکید بر اینکه شهرداری تهران برای فعالیت دستفروشان بازارچه‌هایی مشخص کرده است، بیان کرد: کار ثبت نام دستفروشان متقاضی فعالیت در بازارچه‌ها از سوی سامانه‌ای که شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران معرفی کرده در حال انجام است.

اما ظاهرا چند روزی است که اتفاق‌های جدیدی برای دستفروشان رخ داده است؛ اجرای آزمایشی سامان بازار برای ساماندهی دستفروشان، این خبری بود که سید علی مفاخریان مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما مطرح کرد و گفت: شهروندانی که تمایل داشته باشند کسب و کار خود را از طریق دستفروشی دنبال کنند، می‌توانند  به آدرس Samanbazar.tehran.ir مراجعه کنند و در بخش سامان بازار اطلاعات خود را وارد کنند تا بتوانند پس از احراز هویت، از ظرفیت موجود برای کسب و کار استفاده کنند.  

گزارش///

مفاخریان با تأکید بر اینکه بعد از تکمیل شدن ظرفیت متقاضیان، سامانه بسته خواهد شد، خاطر نشان کرد: ممکن است این سامانه همانند سامانه‌های دیگر با مشکلی مواجه شود، به همین دلیل ابتدا این طرح به صورت پایلوت در برخی از مناطق همانند ۶، ۱۱ و ۱۷ در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تصریح کرد: با توجه به شروع پیک دوم ویروس کرونا، مجوزهای لازم برای اجرای این طرح از  وزارت بهداشت گرفته شده است و  از دانشگاه علوم پزشکی و اداره بهداشت نیز درخواست همکاری و همیاری برای رعایت بهتر دستورالعمل‌های بهداشتی را خواستار شدیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
از تهران بیرو برن شهرشان کار کنند . شهر ها را آباد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
ماليات هُم ازشون ميگيرن ؟؟ مردم بدبخت چكار كند كه يه لقمه نُون حلال ببرن سر سفره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
برای رضای خدا کاری کن کار صواب نه سیخ بسوزه نه کباب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
همین دست فروشها کاسبی ما رو چندسال پیش نابود کردن.با هزار و یک امید یه مغازه ای اجاره کرده بودم در داخل پاساژی برای کالای خواب اونوقت دستفروش اومده بود جلوی پاساژ داشت جنسهایی که من تو مغازه میفروختم رو با قیمت پایینتر میفروخت ما هم چونکه اجاره مغازمون بالا بود نمیتونستیم با این شخص رقابت کنیم اونوقت زورگو هم بود و ما همیشه با این شخص درگیر بودیم تا اینکه دیگه نتونستم دوام بیارم و مجبور شدم تغییر شغل بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
چطور شده که بجای حذف کردن اسامی انقلابی و اسلامی از روی خیابونها به کار دیگه ای هم فکر میکنن؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
افشن
۱۰:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام تا زمانی که مافیا پشت این دستفروشان هستن و مامورین شهرداری پول میگیرن هیچ اتفاق قشنگی نمیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
یک عده مردم باید زیر دست و پا برن تا بقیه راست راست راه برن
France
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
سر و سامان يعني بهشون مغازه بدين غرفه بدين نه اين كه پول بگيرين ازشون
Canada
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
در اینحا روز شبنه و یک شنبه خیابان را میبندند و
به دست فروشان اجاره میدهند
روزی 73 دلار با مالیات
اتفاقا خیلی هم طرفدار دارد
Canada
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
اتاقک های زیبا و کوچک برایشان در پارک ها درست کنید
هم شکیل باشد و هم منبع درامد
هم پارک ها امن میشود
آخرین اخبار