رئیس دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با کاهش ترددها ممکن می‌شود

کوهپایه زاده گفت: برای کاهش گردش و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید تردد‌های درون شهری و برون شهری را کاهش دهیم.

جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر، به ویژه در ۱۰ روز گذشته، افزایش مراجعات مردم به بیمارستان‌ها و مرکز جامعه سلامت و یا بخش بهداشت افزایش پیدا کرده اما خوشبختانه شیب تندی نداشته است.

او افزود: اگرچه نمی‌توان این افزایش مراجعات را نادیده گرفت، زیرا در این مرحله ابتدا تعداد مراجعه و سپس تعداد بستری‌ها زیاد می‌شود. پس از افزایش تعداد بستری‌ها با افزایش عوارض و در نتیجه افزایش تعداد مرگ و میر مواجه خواهیم شد.

کوهپایه زاده ادامه داد: اگر در این روز‌هایی که شیب ابتلا همچنان کند است، مردم رعایت اصول بهداشتی را جدی نگیرند و مسئولان، محدودیت‌ها را بیشتر نکنند، باید شاهد افزایش مراجعات، سپس افزایش بستری‌ها و در آخر شاهد افزایش آمار مرگ و میر باشیم.

او گفت: با توجه به این نکته که قرار است در دو تا سه هفته آینده تعداد بیشتری واکسن اسپوتنیک وارد ایران شود، باید توجه داشت که در مراحل اولیه این واکسن صرفا پاسخگوی کادر درمان و افراد در معرض و بیماری‌های پر خطر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: ساده انگاری و فرض مدیریت بیماری به عهده‌ ویروس، کار اشتباهی است و حتی اگر واکسن در سطح ملی برای همه موجود باشد، باز هم باید نسخه شفابخش شفا (ش: شستن دستها، ف: فاصله گذاری اجتماعی، ا: استفاده از ماسک) را رعایت کنیم. به طور کلی بیماری اصلا در شرایطی نیست که با آسودگی خاطر بتوان زندگی عادی قبل از کرونا را از سر گرفت.

واکسن کرونا صرفا برای پیشگیری است

کوهپایه زاده افزود: واکسن کرونا صرفا برای پیشگیری است و هیچ ارتباطی با درمان کووید ۱۹ ندارد. اما برای پیشگیری هم نیاز به ملاحظاتی داشته و اولویت بندی برای تزریقش وجود دارد. 

او تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که عملا هیچ درمان معالج و قطعی برای درمان بیماری‌های ویروسی؛ از جمله کرونا نداریم و واکسن صرفا نقش پیشگیری و کنترل بیماری دارد و ایمنی بدن افراد را تقویت می‌کند تا در صورت ابتلا به ویروس، مقاومت بیشتری داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد افزایش سفر‌های مردم گفت: برای کاهش گردش و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید تردد‌ها را چه درون شهری و چه برون شهری کاهش دهیم. در حال حاضر برای جابه جایی درون شهری افراد با مشکلاتی مواجه هستیم، برای مثال مردم باید به واسطه شغلی که دارند هر روز با وسایل حمل و نقل عمومی در رفت و آمد هستند؛ همین جابه جایی ها و عدم فاصله گذاری منجر به افزایش آمار ابتلا می‌شود.

به گفته او قرار است تمهیداتی اندیشیده شود تا با افزایش اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو تا حد زیادی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی کمک شود.

کوهپایه زاده گفت: در مورد سفر‌های برون شهری تا حد زیادی ضرورت و اجبار و ناچاری برای سفر وجود ندارد. بسیاری از هموطنان ما یک سال است که از شهر خود به هیچ وجه خارج نشده اند، اگر در این ماه‌های پیش رو کوتاهی صورت بگیرد، با توجه به شکننده بودن شرایط و واکسنی که تا مدت‌ها نمی‌تواند تمام افراد یک جامعه را ایمن کند، با فاجعه‌ای در پیک چهارم مواجه خواهیم بود.

او تاکید کرد: با توجه به تعطیلات پیش رو درخواست ما از مردم عزیز این است که از سفر به استان‌های دیگر خودداری کنند و در قطع زنجیره انتقال سهیم باشند.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
یه جریمه ای ، مجازاتی ، چیزی...؟؟؟؟؟؟!!!!
آخرین اخبار