الجمهوریه: شمارش معکوس برای تشکیل دولت لبنان آغاز شد

روزنامه لبنانی الجمهوریه اعلام کرد با بازگشت نخست‌وزیر مکلف لبنان از سفر‌های خارجی خود، شمارش معکوس تشکیل دولت آغاز می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از النشره، روزنامه الجمهوریه لبنان به نقل از منابعی آگاه در مسئله تشکیل دولت جدید در این کشور اعلام کرد که شمارش معکوس فعالیت جدی برای تشکیل کابینه با بازگشت «سعد حریری» نخست وزیر مکلف، از سفر‌های خارجی خود طی دو روز آینده آغاز خواهد شد.

این منابع اعلام کردند: سفر حریری شامل کشور‌های فرانسه، مصر و امارات است و پیش بینی می‌شود با وجود هماهنگی آمریکا با ابتکار عمل فرانسه در تشکیل دولت، دستاورد‌هایی متناسب با شایستگی‌های دولتی از این سفر‌ها شاهد باشیم.

به گفته این منابع، در ترکیب جدید دولت برنامه اصلاحاتی که جامعه جهانی خواستار آن است لحاظ می‌شود و انتخابات زودهنگام پارلمانی در ماه مه ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، منابع آگاه دیپلماتیک اعلام کردند که «آن گریو» سفیر فرانسه از سفر قریب الوقوع نماینده ویژه ریاست جمهوری فرانسه به بیروت خبر داده، اما از زمان این سفر و دیدار با مسئولان لبنانی جزئیاتی را مطرح نکرده است.

منابع مذکور افزودند: نماینده مکرون منتظر پایان یافتن سفر‌های حریری و بازگشایی فرودگاه‌های فرانسه به مقصد کشور‌های خاورمیانه از جمله فرودگاه بین المللی رفیق حریری در بیروت برای انجام سفر خود است.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که هدف از این سفر تاکید بر هماهنگی فرانسوی-آمریکایی در خصوص تشکیل دولت جدید در لبنان و بیان مواضع مشترک است.

منبعی سیاسی نیز به روزنامه الشرق الاوسط گفت: بیانیه فرانسه و آمریکا هرچند دیر به سوال‌ها درباره نادیده انگاری تماس جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با همتای فرانسوی خود پاسخ داد، اما سوالاتی را درباره مسئله ابتکار عمل فرانسه درباره لبنان پس از انفجار بندر بیروت مطرح کرد.

این منبع افزود: این در حالی است که آمریکا در بیانیه مشترک خود اعلام کرد که هرگز مانعی در مسیر موفقیت ابتکار عمل فرانسه و طرفی که مین‌های سیاسی می‌گذارد که منجر به تعطیل شدن این روند می‌شود، نخواهد بود.

منبع سیاسی مذکور تاکید کرد که واشنگتن موضع فرانسه را از این جهت که برای نجان لبنان از فروپاشی ضروری است درک می‌کند، اما مشروط به اینکه ابتکار عمل مکرون بدون قید و شرطی اجرا شود تا تضمینی برای کمک جامعه جهانی در این راستا باشد.

این در حالی است که ابتکار عمل فرانسه از سوی برخی مقامات لبنان پذیرفته نشده است و تشکیل دولت متخصصان بدون در نظر گرفتن شروط رئیس جمهور غیر ممکن شده و با وجود فشار آمریکا برای حذف حزب الله لبنان از دولت روند تشکیل دولت را متوقف کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار