وزارت خارجه آمریکا:

در مسیر کاهش تبادل اطلاعات امنیتی با عربستان گام برمی‌داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن در مسیر محدود کردن تبادل اطلاعاتی با عربستان گام بر می‌دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی ان ان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور در راستای اجرای دستور رئیس جمهور در خصوص توقف کمک به اقدام تهاجمی عربستان در یمن، در حال پایان دادن به همه پشتیبانی‌های آمریکا از عملیات تهاجمی در یمن، از جمله فروش اسلحه و کاهش تبادل اطلاعاتی است.

ند پرایس یادآور شد دستور جدید جو بایدن به مفهوم توقف تبادل اطلاعات و نیز فروش سلاح‌های مربوطه به ائتلافی سعودی در جنگ یمن خواهد بود. این مقام وزارت خارجه آمریکا البته یک بند به دستور بایدن اضافه کرد و آن اینکه محدودیت‌های جدید حمله به مواضع داعش و القاعده را شامل نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین افزود بررسی‌های حقوقی و فنی لازم در خصوص فروش انواع سلاح‌ها به عربستان صورت خواهد گرفت. پرایس در پایان متذکر شد: آمریکا درک می‌کند عربستان با تهدید‌های امنیتی جدی از سوی یمن و دیگر کشور‌های منطقه روبروست و بنابراین ما به دنبال دستیابی به راهی بهتر برای مشارکت با عربستان برای دفاع از خود هستیم.

رئیس جمهور جدید آمریکا در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود ادعای پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن را بر زبان آورد. جو بایدن با تاکید بر اینکه جنگ در یمن باید متوقف شود، اعلام کرد که واشنگتن به حمایت از عربستان سعودی و کمک به این کشور برای دفاع از حاکمیت و تمامیت خود ادامه خواهد داد.

به دنبال آن «جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور برخی حمایت‌ها از عربستان سعودی در جنگ یمن را متوقف کرده است. پیشتر آمریکا پس از طرح ادعای پایان حمایت اطلاعاتی-نظامی از عربستان در جنگ یمن، دو معامله تسلیحاتی به ارزش  چند صد میلیون دلار با ریاض را متوقف کرد. 

این در حالی است که از سال ۲۰۱۵ آل سعود و امارات متحده عربی با حمایت آمریکا تحت ائتلافی متجاوز اقدام به آغاز جنگ علیه یمن، فقیرترین کشور عربی کرده اند. این تجاوز تاکنون ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است. در این میان، جنبش مردمی انصارالله یمن تنها گروهی است که موفق شده است در مقابل تجاوزگری‌های رژیم سعودی مقاومت کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار