یک مقام مسئول خبر داد؛

تولید گوشت قرمز عشایر به ۲۰۰ هزار تن رسید

علایی مقدم با اشاره به اینکه امکان افزایش تولید گوشت قرمز تا ۱۰۰ هزار تن وجود دارد، گفت: تولید گوشت قرمز عشایر به ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر در نشست خبری امروز که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، از بهره برداری بیش از ۲۸۸ پروژه آبرسانی با ارزش بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان خبر داد و گفت: در برنامه ششم توسعه سالیانه ۵ درصد شاخص برخورداری عشایر را افزایش دادیم.

او یکی از شاخص‌های برخورداری را تامین آب سالم برای جامعه عشایری اعلام کرد و افزود: با اذن مقام‌معظم رهبری و تصویب مجلس در سال ۹۸، ۲۵۴ میلیارد تومان پروژه اجرا شد که با این وجود شاخص برخورداری آب آشامیدنی سالم به ۶۳ درصد رسید.

علایی مقدم ادامه داد: در ایام دهه فجر با همکاری وزارت نیرو بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در کل کشور توزیع شد.


بیشتر بخوانید


او ارتقای شاخص بهداشت و سلامت جامعه عشایری را از دیگر برنامه‌های شاخص برخورداری اعلام کرد و گفت: در برنامه ششم مقرر شد ۸۰۰ خانه بهداشت به صورت کانکس به بهره برداری برسد که با کار مشارکتی که با سازمان امور عشایر انجام دادیم، ۴۰۰ خانه بهداشت به بهره برداری می‌رسد.

به گفته این مقام‌مسئول، ۱۰۰ هزار نفر در این ایام از عشایر از بیمه رایگان برخوردار خواهند شد.

رکود تولید گوشت عشایر به ۲۰۰ هزار تن

رئیس سازمان امور عشایر از افزایش تولید گوشت قرمز خبر داد و گفت: با به کارگیری تکنیک‌های جدید و اصلاح تغذیه امکان افزایش تولید گوشت عشایر تا ۱۰۰ هزار تن وجود دارد، در دهه فجر امسال رکورد تولید گوشت قرمز از ۱۶۲ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن رسیدیم. به عنوان مثال ضریب تبدیل علوفه به دام زنده ۱۲ کیلوگرم بود که با جایگزینی کنسانتره و اصلاح تغذیه به ۷ کیلوگرم رسید که با این وجود به ازای هر کیلو کنسانتره، تولید دام زنده را افزایش دادیم.

او با بیان اینکه در تامین نهاده دامی مشکلی نداریم، گفت: در بحث نهاده دامی عشایر وابسته به مرتع هستیم و دام در شرایط ییلاق از منابع علوفه‌ای مرتعی تغذیه می‌کند.

علایی مقدم با اشاره به اینکه ۵۷۰ هزار تن نهاده دامی عشایر وابسته به خارج از کشور است، بیان کرد: تاکنون ۴۷۰ هزار تن از منابع وارداتی نهاده تامین و توزیع شده و تا پایان سال به ۵۷۰ هزار تن می‌رسد.

رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: بنابر بررسی‌های صورت‌گرفته اختلاف قیمت جو دولتی با بازار آزاد بسیار چشمگیر است که همین‌موضوع موجب شده به هدف مورد نظر نرسیم، به همین خاطر سیستم‌های نظارتی باید نظارت خود را افزایش دهند چرا که امسال به علت تفاوت چشمگیر قیمت جو دولتی با بازار آزاد، موجی مبنی بر کمبود نهاده راه افتاده است، در حالی که سال گذشته تلورانس قیمت ۱۰۰ بود و قیمت جو با ارز ۴۲۰۰ تومانی یک هزار و ۸۰۰ تومان و در بازار آزاد یک هزار و ۹۰۰ تومان بود که با افزایش قیمت گندم به عنوان پایه غلات، قیمت جو افزایش یافته است.

او با بیان اینکه سالیانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن جو با ارز دولتی وارد کشور می‌شود، گفت: جامعه عشایری با جایگزینی کنسانتره به جای نهاده خام برخی مشکلاتشان حل شده است و هم اکنون ۵۰۰ هزار تن کنسانتره در جامعه عشایری مصرف می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سالیانه ۹.۵ میلیون راس دام توسط عشایر عرضه می‌شود، بیان کرد: از این میزان ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که امسال به دلیل شرایط کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و عدم برگزاری مناسبت ها، سرانه مصرف ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است که با این وجود میزان واردات گوشت از ۱۷۰ هزار تن به ۱۴۰ هزار تن رسیده است.

صادرات ۱۰ درصد تولید دام عشایر مانع قاچاق می‌شود

علایی مقدم با اشاره به دلایل قاچاق دام افزود: با توجه به کاهش سرانه مصرف و قیمت ۳ برابری نرخ دام در کشور‌های همسایه نسبت به بازار داخل، پیشنهادی مبنی بر صادرات ۱۰ درصد تولیدات عشایر به صورت مدیریت شده را به ویژه برای عشایر نوار مرزی داده‌ایم که در صورت موافقت ستاد تنظیم بازار، این موضوع از قاچاق دام جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان امور عشایر در پایان درباره آخرین جزئیات تفاهم نامه بهداشت دام عشایر با سازمان دامپزشکی تصریح کرد: طرح جامع بهداشت دام عشایر را که سازمان دامپزشکی دنبال می‌کرد و خدمات مربوط به ارائه خدمات و واکسیناسیون و بهداشتی را دنبال می‌کرد که با ایجاد تفاهم نامه ۲۳ هزار بهداشت یار از خود عشایر توسط آموزش و تحقیقات آموزش دیدند تا بتوانند از ابتدای سال آینده ارایه خدمات بهداشتی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۸:۵۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
عجب!
یعنی آقا شاپور نمیدونه که به علت گرانی مردم نمی خرند؟
متوسط قیمت :کیلویی 120 هزارتومان با استخوان وچربی!
بعد از قاچاق به خارج حالا نوبت صادرات هم رسیده!
یعنی 40% قاچاق میشه تا به علت کمبود گرون بشود ومردم نخرند آنوقت به صورت قانونی به خارج قاچاق شود با نام صادرات!
خدا لعنت کنه هر سودجویی وآبروش بره هرکی نیت بدی برای مردم ایران داره و از گوشت محرومشون می کنه
آخرین اخبار