چشم امید مردم به درخشش مثلث تکواندو، کاراته و بوکس در المپیک توکیو

رزمی کاران ایرانی در نظر دارند تا با رفتن روی سکوی المپیک، شادی بخش ملت ایران باشند.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، طی سال‌های اخیر رشته‌های رزمی مانند تکواندو، بوکس، جودو و کاراته جزء رشته‌هایی بوده‌اند که چه در مسابقات جهانی و چه در سطح المپیک مدال‌های زیادی را به دست آورده  و باعث خوشحالی ورزش دوستان ایرانی در سراسر دنیا شده اند.  

یکی از این رشته‌ها تکواندو است که ۲ دهه‌ای می‌شود که در دنیا آقایی می‌کند. این رشته ورزشی با مدال آوری‌های هادی ساعی استارت درخشش خود را در مسابقات المپیک زد و به گفته ورزش دوستان، ساعی در المپیک ۲۰۰۸ آبروی کاروان ورزش ایران را با مدال طلای خود خرید. بعد از ساعی هوگوپوشانی مانند محمد معتمد و یوسف کرمی توانستند در المپیک مدال نقره و برنز دشت کنند و در  بخش بانوان هم برای اولین بار کاروان ورزشی ایران در این آوردگاه بزرگ صاحب مدال شد.

چشم امید مردم به درخشش مثلث تکواندو، کاراته و بوکس در المپیک توکیو

آرمین هادی پور و میر هاشم حسینی وظیفه سنگینی برای مدال آوری در ۲ وزن پر تراکم المپیک دارند؛ اما فدراسیون کاراته تمام تلاش خود را کرده است تا این ۲ هوگوپوش بتوانند موفقیت‌های تکواندو را تکرار کنند.  

به غیر از تکواندو، کاراته سالیان سال است که به یک قطب مهم ورزشی در دنیا تبدیل شده است تا جایی که کشور‌هایی مانند ژاپن که مهد این رشته ورزشی هستند از آن حساب می‌برند. کاراته ایران در رقابت‌های جهانی اتریش، آلمان و فرانسه توانست به عنوان قهرمانی جهان برسد و هت تریک تیمی را به نام خود ثبت کند. دستاوردی که در هیچ رشته ورزشی دیگری به دست نیامده است.

کاراته برای اولین بار المپیکی شده است و با کسب ۳ سهمیه قطعی المپیک توسط حمیده عباسعلی، بهمن عسگری و میان ذبیح الله پورشیب و سجاد گنج زاده شانس زیادی برای کسب مدال دارد. ویترین افتخاراتشان یک جای خالی برای مدال توکیو کم دارد. کاراته ایران همچنان شانس دارد تا با المپیکی شدن سارا بهمنیار، امیر مهدی‌زاده و رزیتا علیپور مواجه شود.

چشم امید مردم به درخشش مثلث تکواندو، کاراته و بوکس در المپیک توکیو

مومنی: موفقیت‌های زیادی در کاراته ایران به دست آمده است

وحید مومنی، سرپرست دبیری فدراسیون کاراته درباره افتخارات این رشته ورزشی بیان کرد: در حال حاضر ۳ سهمیه قطعی المپیک توسط بهمن عسگری، حمیده عباسعلی و میان ذبیح الله پورشیب و سجاد گنج زاده کسب کرده ایم. در نظر داریم برای حضور در مسابقات گزینشی  ۳ سهمیه دیگر را دشت کنیم و در سال ۲۰۱۸ از رده ششم جهان به عنوان نایب قهرمانی در مسابقات برسیم.  هت تریک کومیته تیمی جهان در بخش آقایان جزء دستاورد‌های مهمی بوده است که توسط کاراته ایران کسب شد. در بازی‌های آسیایی همواره یا قهرمان بودیم و یا به نایب قهرمانی رسیده‌ایم. مدال‌های رنگارنگی در این مسابقات کسب کردیم. برای اولین بار در المپیک جوانان شرکت کردیم که خدا را شکر از ۶ سهمیه متعلق به هر کشور، ۵ سهمیه را کسب کردیم و جزء معدود کشور‌هایی بودیم که ۵ سهمیه المپیک جوانان را تصاحب می‌کنند.

مومنی گفت: مرحوم نوید محمدی توانست مدال طلای مسابقات را کسب کند و ۳ مدال برنز توسط خنک دار، حیدری و آلتونی به دست آمد. در مسابقات جهانی لهستان ما ۵ نماینده داشتیم و همگی به فینال مسابقات رسیدند. ذبیح الله پورشیب بعد از ۳۶ سال مدال طلای این مسابقات را کسب کرد که برای کشوری مانند ایران که قطب کاراته به حساب می‌آید حائز اهمیت است.

او عنوان کرد: مسابقات کاتای ساحلی موسوم به المپیک ساحلی در سال ۲۰۱۹ در قطر برگزار شدند و فاطمه صادقی توانست مدال نقره مسابقات را به خود اختصاص دهد. در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ تقریبا ۸ سهمیه داشتیم و توانستیم از این ۸ سهمیه، ۱۰۰ درصد مدال کسب کنیم. مدال‌های طلای ما در این مسابقات را بهمن عسگری و گنج زاده گرفتند. علیپور، خاکسار و مهدی‌پور نقره گرفتند. پورشیب، عباسعلی و زنگنه برنز کسب کردند. در مسابقات لیگ‌های جهانی ترکیه و شیلی توانستیم قهرمان جهان شویم. در مسابقات‌ مختلف کاراته وان جایگاه دوم و سوم را کسب کرده ایم. با برنامه ریزی و پشتکار توانستیم جایگاه رفیع کاراته را کسب کنیم که افتخار بزرگی است.

چشم امید مردم به درخشش مثلث تکواندو، کاراته و بوکس در المپیک توکیو

بوکس حضور مستمری در المپیک‌های پیشین داشته؛ اما تا کنون موفق به کسب مدال المپیک نشده است. در المپیک ۲۰۲۱ دانیال شه بخش و شاهین موسوی می‌توانند با رفتن روی سکو تاریخ سازی کنند. بوکس ایران همچنان شانس دارد تا حداقل یک مسافر دیگر را راهی المپیک کند و همچنان به درخشش این رشته در المپیک امید داریم.

ثوری: برای بوکس، سال سرنوشت سازی را پیش رو داریم

رئیس فدراسیون بوکس درباره شرایط بوکس بیان کرد: در بخش کسب سهمیه المپیک بوکسور‌های ما در اولین مرحله انتخابی المپیک توکیو ۲ سهمیه را کسب کردند، اما در المپیک قبلی ما نتوانستیم در رقابت‌های انتخابی المپیک سهمیه کسب کنیم. تک سهمیه ما در المپیک ۲۰۱۶ ریو را احسان روزبهانی از طریق مسابقات حرفه‌ای در قزاقستان کسب کرد.

ثوری اظهار کرد: با وجود شیوع ویروس کرونا می‌توان شاهد سال خوبی برای بوکس ایران بود. امسال برای تمام رشته‌ها از جمله بوکس سرنوشت ساز است؛ چرا که مرحله دوم رقابت‌های انتخابی المپیک را پیش رو داریم. روز‌های خوبی در انتظار بوکس ایران است. دستاورد فدراسیون بوکس، همدلی و یک صدایی برای رسیدن به یک هدف واحد و مشترک است. همدلی در جامعه بوکس می‌تواند حلال مشکلات باشد.

چشم امید مردم به درخشش مثلث تکواندو، کاراته و بوکس در المپیک توکیو

جودو را هرچه قدر که خواستند زمین بزنند نتوانستند. این رشته پر قدرت‌تر از همیشه امسال با ۱۸ تیم قرار است مسابقات سوپر لیگ را برگزار کند. تعداد تیم‌ها حتی نسبت به پیش از تعلیق این رشته ورزشی افزایش چشمگیری داشته است. اگر چه برخی وطن فروشان در تعلیق جودو دست داشتند، اما این رشته ورزشی المپیکی با ضربه فنی کردن تمامی این موانع، پر قدرت‌تر از همیشه برنامه هایش را پیش می‌برد.

رئیس فدراسیون جودو درباره ۱۸ تیمی شدن سوپر لیگ جودو اظهار کرد: پارسال ۶ تیم حضور داشتند و لطف خدا بود که تعداد تیم‌ها تا به این اندازه بالا رفت. سعی می‌کنیم به این قضیه با دید مثبت نگاه کنیم. وقتی از جودوی ما به دادگاه عالی ورزش شکایت شد، دید به این رشته سنگین و منفی بود که جودوی ایران شکست می‌خورد و واقعا باعث تاسف است. زمینه تعلیق از داخل بود که باز هم باعث ناراحتی است. امیدوارم خداوند سنگ اندازان به جودو را به راه راست هدایت کند.

او درباره رای این پرونده بیان کرد: ۲۶ شهریور ماه دفاع خوب و جانانه‌ای از حقانیت جودو انجام شد. شرایط برای نتیجه گیری سخت شده است و امیداور هستیم رای عادلانه صادر شود. در هر صورت مذاکرات خوبی با فدراسیون جهانی داریم و منتظر تعاملات بیشتر با هر نتیجه‌ای هستیم.

به غیر از جودو، رشته‌هایی مانند ووشو و کونگ فو هنوز المپیکی نشده اند، اما نباید از موفقیت‌های چشمگیر این ۲ رشته گذشت. ووشو همواره در مسابقات آسیایی سهم بالایی در مدال آوری کاروان ورزشی ما در المپیک داشته است و این رشته حتی توانسته است در خاک چین مهد ووشوی جهان، به قهرمانی دست پیدا کند که اقدامی تاریخی به شمار می‌رود.

چشم امید مردم به درخشش مثلث تکواندو، کاراته و بوکس در المپیک توکیو

از طرفی کونگ فوی ایران، با وجود شروع این رشته ورزشی از شرق دور، دست به اقدامی تاریخی زده و ۲۱ سبک ایرانی را در قالب فدراسیون جهانی هنر‌های رزمی سبک ایرانی توآی به ثبت جهانی رسانده است. همواره سبک‌های مختلف هم در ایران نمایندگی فعال دارند که بسیار با ارزش است.  

سکو‌های جهانی و المپیک همچنان منتظر هستند تا زیر پای قهرمانان کشورمان در شادی هایشان سهیم باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار