در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کمترین قیمت، مبنای معاملات بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه در خصوص طرح جدید بورس کالا مبنی بر نحوه معاملات به روش مناقصه توضیح می‌دهد.

رسول علی محمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوه معاملات بورس کالا گفت: معاملات تاکنون بر مبنای مزایده بوده است و فروشندگان کالا (تولیدکننده یا تامین کننده) به عنوان عرضه کننده اطلاعات را احراز می‌کنند و خریداران با استفاده از بررسی این اطلاعات و قیمت عرضه شده در خواست می‌دهند.

وی ادامه داد: ۲ حالت ایجاد می‌شود، یا میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد که در این صورت اگر خریداران بر اساس قیمت اعلام شده حاضر به خرید باشند با هم به توافق می‌رسند و یا اینکه تقاضا از عرضه بیشتر باشد. در این صورت فرایند مزایده و حراج شکل می‌گیرد. به این شکل که هر خریداری که به قیمت‌های بالاتر پیشنهاد بدهد کالا را دریافت می‌کند تا جایی که میزان این عرضه براساس قیمت‌های بالاتر به اتمام برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص طرح جدید مناقصه در بورس کالا اظهار کرد: اکنون یک باب جدیدی ارائه شده که دقیقا برعکس مزایده است. به صورتی که ابتدا خریدار به عنوان درخواست کننده اطلاعات کالا یا خدماتی را که می‌خواهد دریافت کند، در بورس ارائه می‌دهد سپس کسانی که توانایی فروش با شرایط خریدار را دارند توافق می‌کنند.

او افزود: برای اینکه فروشنده برنده مناقصه باشد، باید از قیمت پایه مطرح شده کمتر پیشنهاد دهد تا در فرآیند رقابت قرار گیرد و برنده شود. اما در مزایده ابتدا فروشنده اطلاعات کالایی را که می‌خواهد بفروشد، ارائه می‌دهد. در شرایط مناقصه دو حالت پیش می‌آید. اینکه تامین کننده با کمتر از چیزی که می‌خواهد مواجه شود و یا اینکه درخواست او بیشتر از میزان ارائه شده باشد. در این صورت یک رقابت منفی پیش می‌آید و قیمت‌ها باید کاهش یابد تا تامین کننده برنده مناقصه باشد.

علی محمدی درباره میزان تاثیر قیمت‌های پایین مناقصه بر قیمت‌های نهایی مصرف کننده تشریح کرد: ماهیت مناقصه این است که هرچه ارزان‌تر به فروش برسد، قرارداد شکل می‌گیرد و در کل به نفع خریدار است. به عنوان مثال هرچه یک تولید کننده مواد اولیه خود را با قیمت کمتری بخرد هزینه تولید هم کمتر خواهد شد و در نهایت قیمت نهایی برای مصرف کننده هم کاهش می‌یابد.

او ادامه داد: مناقصه ابداع بورس نیست و در خارج از بورس در حال اجراست. ابهاماتی که در مناقصات بیرونی انجام می‌شود این است که خریداران اغلب با آشنایان خود تبانی می‌کنند. اما بورس بازار شفافی است و بحث رانت، اطلاعات نهانی و رقابت ناسالم را می‌تواند از بین ببرد. همچنین تمام کسانی که با بورس موافق یا مخالف هستند، به این کارکرد بورس اذعان دارند.

علی محمدی در پایان اشاره کرد: مناقصه بازار نوپایی است و نیازمند این است که صلاحیت‌هایی در نظر گرفته شود و رفع ابهاماتی صورت گیرد. همانطور که بازار مزایده نیز روز به روز در حال کامل و اصلاح شدن قوانین هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار