واردات در سکوت/۸

۵۰۰ هزار دلار سنگ خارا از مبادی قانونی وارد کشور شد!

با وجود ممنوعیت واردات سنگ خارا، اما در ۸ ماه نخست امسال بیش از ۵۰۰ هزار دلار از این کالا‌ها به کشور وارد شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا گمرک ایران آمار واردات ۸ ماه نخست امسال را در سامانه رسمی خود منتشر کرده که در این فهرست نام برخی از کالا‌های وارداتی به چشم می‌خورد که هیچ نیازی به واردات آن‌ها نیست چرا که تولیدکنندگان ایرانی تمام نیاز داخل را بر طرف می‌کنند.

همچنین در این بین کالا‌هایی به کشور وارد شده‌اند که پیش از این واردات آن‌ها ممنوع اعلام شده بود به عنوان مثال در آخرین فهرست منتشره از سوی گمرک، واردات سنگ خارا به چشم می‌خورد این در حالی است که این کالا در فهرست کالا‌های ممنوعه ورود به کشور قرار دارد.

فهرست کالا‌های ممنوعه وارداتی در حالی تنظیم شده که کارشناسان نهاد‌های مختلف دولتی و خصوصی تشخیص داده‌اند هیچ نیازی به دلیل توان‌های داخلی، به واردات کالای مورد نظر وجود ندارد پس ورود آن از کشور‌های دیگر می‌تواند به بخش تولید و توزیع کشور ضربه وارد کند.
بیشتر بخوانید

در ۸ ماه نخست امسال بیش از ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار کیلو سنگ خارا به ارزش ۵۲۳ هزار و ۸۱۱ دلار و ارزش ریالی ۲۲ میلیارد و ۴۳ هزار و ۲۷۱ ریال از ۶ کشور  به کشور وارد شده است.

این واردات ممنوعه در حالی است که حجم زیادی از کالای وارد شده در مناطق ویژه اقتصادی ترخیص شده و بدان معنا است که افرادی سودجو از این طریق اقدام به واردات کالا‌های ممنوعه می‌کنند و کالا نهایتا وارد مناطق دیگری از کشور می‌شود و به فروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش، شاید این ۲۲ میلیارد ریال در نگاه اول در مقایسه با واردات‌ پر حجم دیگر کم به نظر برسد، اما می‌تواند سرمایه قابل توجهی برای راه اندازی یک واحد تولیدی باشد.

نکته قابل توجه این محموله وارداتی این جاست که این کالا‌های وارد شده در فهرست ممنوعیت‌های وارداتی با عنوانی دیگر درج شده و برخی از کلمات حذف شده است و شاید به همین دلیل است که واردات این کالای ممنوعه به راحتی صورت گرفته است.

فهرست کالا‌هایی که واردات آن ممنوع است؛
واردات غیر قانونی ۵۰۰ هزار دلار سنگ خارا از مبادی قانونی

حجم وارد شده سنگ خارا در ۸ ماه نخست امسال:
 
واردات غیر قانونی ۵۰۰ هزار دلار سنگ خارا از مبادی قانونی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار