مدیرعامل منطقه آزاد قشم:

قشم؛ هاب پالایش نفت سنگین می‌شود

مومنی گفت: سیاست و برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم، تسهیل برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی باهدف تبدیل کردن این جزیره به هاب و کانون انرژی در کشور و منطقه است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا مومنی در سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی که ظهر امروز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته به‌ویژه دوران دولت تدبیر و امید، اقدامات مختلفی در حوزه‌های گوناگون خصوصا در بخش تأمین زیرساخت‌ها اجرایی شده و توفیقات زیادی هم در این زمینه حاصل‌شده است.

او ادامه داد: جزیره قشم با وسعت ۱۵۰۰ کیلومترمربع و وجود ۱۷ میدان نفت و گاز، یکی از نقاط استراتژیک کشور است که با آغاز مراحل بهره‌برداری و توسعه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی، ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های اصلی انرژی در کشور را داراست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: فاز نخست پالایشگاه نفت فوق سنگین متعلق به شرکت بهین پالایش با ظرفیت فرآورش روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت فوق سنگین به بهره‌برداری رسیده و هم‌زمان عملیات اجرایی فاز دوم آن آغازشده و تا سال آینده ظرفیت این مجموعه به ۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.

به گفته مومنی؛ همچنین مجتمع یوتیلیتی شرکت قشم مولد باهدف تأمین نیاز‌های پالایشگاه نفت فوق سنگین و ارائه سرویس‌های جانبی آب، برق، بخار نیز به بهره‌برداری رسیده و به‌زودی اسکله نفتی حرا با ظرفیت ۱۴.۵ میلیون تُن نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی در منطقه آزاد قشم، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳.۲ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در قشم به بهره‌برداری رسیده و عملیات ساخت تا سقف ۳۰ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در این جزیره توسط بخش خصوصی آغازشده است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: این جزیره برای توسعه صنعت بانکرینگ و سوخت‌رسانی دریایی به کشتی‌ها و شناور‌های عبوری از تنگه هرمز دارای موقعیتی استراتژیک است و با توجه به ظرفیت‌های موجود، در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به ایفای نقشی راهبردی در منطقه بپردازد.

مومنی اضافه کرد: با استفاده از توان مشاوران، مطالعات و طرح‌های خوبی در حوزه پتروشیمی جهت تبدیل‌شدن منطقه آزاد قشم به هاب جدید آماده‌شده که با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز آماده تحقق این برنامه‌ها هستیم.

او گفت: دو هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، جهت ایجاد هاب پتروشیمی در منطقه آزاد قشم آماده واگذاری است و در حال حاضر مجوز احداث ۴ واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری نهایی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: بااتصال جزیره قشم به خط لوله هفتم سراسری گاز، تمامی زیرساخت‌ها اعم از خوراک، اسکله جهت صادرات و انرژی موردنیاز برای توسعه واحد‌های پتروشیمی در منطقه آزاد قشم فراهم خواهد شد.

به گفته مومنی؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک جزیره در خلیج‌فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، قشم آماده تبدیل‌شدن به هاب نفت، گاز و پتروشیمی در آینده نزدیک است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته و به‌ویژه در دولت تدبیر و امید، پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف نفت و انرژی، شیلاتی، صنعتی، عمرانی، گردشگری و... در جزیره قشم صورت گرفته که مدیون حضور سرمایه‌گذاران و حمایت دستگاه‌های مختلف است.

مومنی در پایان با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از سوی وزارت نفت جهت توسعه زیرساخت‌ها در جزیره قشم، گفت: تبدیل‌شدن به مرکز توسعه و هاب نفت و انرژی در کشور سیاست اصلی و برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم است.

سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، باهدف ایجاد ترغیب ملی برای اتکا به دانش مهندسی و توان اجرایی کارشناسان و متخصصان کشور، پیشبرد سریع‌تر امور و فعالیت‌های توسعه‌ای در منطقه آزاد قشم امروز ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به میزبانی منطقه آزاد قشم با حضور مقامات، مسوولان و صاحب‌نظران این حوزه آغاز به کار کرد.

قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس، دارای مزایا و ذخایر نفت و گاز عظیمی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، ازاین‌رو، سازمان منطقه آزاد قشم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موردنظر مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت، به‌منظور سهولت در سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی به دنبال رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای رونق و پیشرفت حداکثری منطقه است.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.