کمبود تعداد پایگاه‌های ثابت انتقال خون در کردستان

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: در حال حاضر جز دردو شهرستان سنندج و سقز در هیچ جای کردستان مرکز اهدای خون ثابت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمدسعید کریمیان مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: کل مراجعین به پایگاه‌های انتقال خون استان تا اول بهمن ماه امسال ۲۵ هزار و ۹۸۴ نفر بوده‌اند که ۲۱ هزار و ۸۷۵ نفر از آن‌ها موفق به اهدای خون شده‌اند.

او با بیان اینکه یک هزار و ۷۱۸ بانوی کردستانی از ابتدای امسال تاکنون موفق به اهدای خون شده‌اند، تصریح کرد: ۳ هزار و ۷۳۹ نفر از این افراد کسانی هستند که برای نخستین بار خون اهدا کرده‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان اذعان کرد: سازمان انتقال خون به عنوان تنها دستگاه ذی‌صلاح در خصوص چگونگی اخذ خون، انجام معاینات پزشکی و نحوه غربالگری خون و تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی در کشور فعالیت می‌کند.

او افزود: در حال حاضر استان کردستان دارای دو مرکز اهدای خون در شهرستان‌های سنندج و سقز است و دیگر شهرستان‌های استان فاقد مراکز خونگیری هستند.

کریمیان خاطرنشان کرد: اگرچه سازمان انتقال خون کردستان به طور کامل پاسخگوی نیاز تمامی مراکز درمانی سطح استان به خون و فرآورده‌های خونی است، اما متاسفانه این مرکز در حوزه اعتبارات و کمبود فضای فیزیکی دارای مشکلات خاصی دارد.

او در خصوص کمبود گروه‌های خونی منفی در استان اظهار داشت: نه تنها در استان کردستان بلکه در تمامی مراکز اهدای خون کشور گروه‌های خونی منفی نسبت به گروه‌های خونی مثبت سهم کمتری به خود اختصاص داده‌اند و در کل کمبود گروه‌های خونی O منفی، B منفی، AB منفی و AB مثبت در استان دیده می‌شود.

کریمیان افزود: در اوایل شیوع بیماری کرونا ویروس آمار اهدا کنندگان خون کاهش چشمگیری داشت، اما با اطلاع رسانی‌های به موقع و برنامه‌ریزی‌های مناسب در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان اندکی کاهش ذخایر خونی و فرآورده‌های خونی در استان دیده می‌شود.

او با اشاره به زمان استفاده از پلاکت خون که ۳ تا ۵ روز است تصریح کرد: زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی بسیار محدود است، لذا نیاز به اهدای خون به صورت مستمر داریم و از مردم خوب و نوع دوست استان کردستان تقاضامندیم در این روز‌های سرد سال یاریگر بیماران نیازمند به خون باشند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.