گزارش/

فراز و فرودهای ۴ دهه جمعیتی در ایران

جمعیت ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران فراز و فرود‌هایی تا به امروز داشته است.


به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رشد چشمگیری داشت، به نوعی که جمعیت شناسان این زمان را دوره انفجار جمعیت می‌نامند.

جمعیت ایران در سال ۱۳۵۷، ۳۶ میلیون نفر بود که هم اکنون بر اساس آخرین سرشماری این آمار به بیش از ۸۱ میلیون نفر رسیده است، گفتنی است که جمعیت ایران و میزان موالید در چند سال اخیر کاهش داشته است.

جمعیت برای هر کشور یکی از ارکان ضروری و حیاتی است که کاهش و یا نبود آن می‌تواند آسیب‌های فراوانی به کشور وارد کند. ایران در قرون گذشته جزء کشور‌های پرجمعیت دنیا محسوب می‌شد، به طوری که در ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح طبق گزارش‌های مورخان، جمعیت ایران حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر بوده است و حداقل ۱۰ درصد از جمعیت جهان با توجه به وسعت این کشور در آن زمان، در ایران استقرار داشته اند.

درست است که جمعیت کشورمان در مقایسه با پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند برابر شده است، اما امروزه بحران جمعیت کشورمان ایران را تهدید می‌کند، مسئله‌ای که سبب نگرانی مسئولان و کارشناسان شده است.


بیشتر بخوانید


سالنامه آمار جمعیتی در سال ۹۶ جمعیت ایران را طی صد سال اخیر ۸ برابر بیشتر دانسته و بررسی میزان عمومی ولادت نشان دهنده تغییر وضعیت چشمگیر آن در یک سده گذشته است، این شاخص در سال ۱۳۰۶ نزدیک به ۴۰ در هزار نفر جمعیت بوده است.

این شاخص که در سال ۱۳۰۶ نزدیک به ۴۰ در هزار نفر جمعیت بوده و جز در دوره کوتاهی در سال ۱۳۲۰ کما بیش نزدیک به ۴۰ در هزار نفر جمعیت بوده است و در سال ۱۳۶۵ بیشترین مقدار خود یعنی ۴۳ در هزار نفر را در یک قرن اخیر تجربه کرده است.

اما این روند از سال ۱۳۷۵ به شکل کاملا متفاوتی در آمده و از مدار نزدیک به ۴۰ به مدار نزدیک به ۲۰ تغییر مکان داده است، به گونه‌ای که در سال ۱۳۸۵ و در کمترین مقدار خود به عدد ۱۷ در هزار نفر جمعیت رسیده است. در سال ۱۳۹۶ این عدد نزدیک به ۱۹ در هزار نفر جمعیت محاسبه شده است.

اگر میزان ولادت در ۵ سال اخیر را نیز مورد بررسی قرار دهید مشاهده می‌کنید که میزان ولادت هر سال در حال کاهش است، در سال ۹۴ یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۱۸۳ نوزاد، در سال ۹۵ یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۳ نوزاد، در سال ۹۶ یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۸۶۱ نوزاد، در سال ۹۷ یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۹۱ نوزاد و در سال ۹۸ یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۴ نوزاد در ایران متولد شده‌اند. این آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور نشان از این دارد که جمعیت جوان کشور ما رو به افول است.


بیشتر بخوانید


امین مرادی نیا کارشناس و جمعیت شناس در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: اصلاح ساختار جمعیتی تنها با فرزند آوری انجام می‌شود و باید در این باره سیاست‌های جدی اجرایی شود، زیرا بحران جمعیت موضوع نگران کننده‌ای است که عده‌ای از آن غافل هستند.

مرادی نیا تصریح کرد: برای جبران این بحران در هر خانواده باید حداقل ۵ فرزند مورد هدف قرار گیرد که امروز به دلایل فشار‌های اقتصادی در جامعه زوج‌های جوان زیادی نگران این موضوع هستند.

او بیان کرد: در ۳۰ سال آینده ایران جزء ۴ کشور پیر جهان خواهد بود که تنها یک حرکت بسیجی و معنادار می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد و شاید نیاز باشد که بدانید هیچ کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران در ۳۰ سال گذشته کاهش جمعیت نداشته است.

یکی از ویژگی‌های جامعه اسلامی تبلیغ و ترویج فرزندآوری، توجه و تاکید بر ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری است و خوشبختانه تعلقات و تعهدات ملی، مذهبی و فرهنگی مردم پشتوانه محکمی در به ثمر نشستن سیاست های جمعیتی در ایران است؛ بنابراین زمانی که خانواده‌ها و زوجین احساس کنند که دولت و نظام برای ازدواج و تحکیم خانواده آنان هزینه می‌کند، با احساس امنیت بیشتری ازدواج و فرزندآوری را تحقق می‌بخشند. علاوه بر آن، تقویت و استفاده بهینه از حمایت غیررسمی که در فرهنگ و ارزش‌های سنتی خانواده‌ها نهفته است می‌تواند در ارائه خدمات حمایتی برای زوجین جوان که در زمان تحصیل و اشتغال قصد فرزندآوری دارند، موثر باشد.

در نتیجه سیاست‌های جمعیتی در کوتاه مدت به هدف و نتیجه نمی‌رسد، بنابراین نیاز است با حمایت جدی در راستای رفع این بحران سیاست‌های جمعیتی و تشویق زوج‌های جوان به فرزند آوری پیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
یکی از یزرگترین دغدغه های زوج ها برای فرزند اوری ،مسکن می باشد،

درامد هم مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
صلوات بر مومنون و مومنات، انشاءالله هر چی خیره
آخرین اخبار