در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش ضریب مکانیزاسیون، کاهش هزینه تولید را در بر دارد

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کاهش هزینه‌های تولید نقش بسزایی دارد.

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه راندمان تولید در گرو ضریب مکانیزاسیون کشور است، اظهار کرد: افزایش تولید و راندمان در واحد سطح به ضریب مکانیزاسیون بستگی دارد به طوری که هر چقدر ضریب مکانیزاسیون در کشور بالا رود، میزان تولید افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر ضریب مکانیزاسیون با میزان تولید همخوانی نداشته است، افزود: گرچه در سال‌های اخیر ضریب مکانیزاسیون افزایش یافته، اما برابر با افزایش تولید نبوده است.


بیشتر بخوانید


حسینی ادامه داد: بخشی از تراکتور مورد نیاز از تراکتورسازی تبریز تامین می‌شود و بخشی وارداتی است که متاسفانه در هر ۲ بخش تولید داخل و واردات مشکلاتی وجود دارد چرا که تراکتور سازی تبریز ۱۰۰ درصد تقاضای داخل را نمی‌تواند پوشش دهد که در نهایت این موضوع منجر به ایجاد بازار آزاد شده است.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از این مسئله که بخشی از تراکتور تولیدی خارج از شبکه توزیع وزارت جهاد خرید و فروش می‌شود، بیان کرد: بنابر آمار بخشی از تراکتور‌های تولید داخل حداقل ۲ برابر قیمت در بازار آزاد فروخته می‌شوند که باید مشخص شود این نشتی از کجاست؟

حسینی با اشاره به اینکه افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کاهش هزینه‌های تولید نقش بسزایی دارد، بیان کرد: با توسعه ضریب مکانیزاسیون، قیمت نهایی محصولات متعادل می‌شود که این امر به نفع مصرف کننده است.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با افزایش ضریب تولید تراکتور در داخل و الکترونیکی کردن شبکه توزیع، دست واسطه‌ها و دلالان کوتاه می‌شود که با این وجود دیگر شاهد نشتی تراکتور‌های سهمیه‌ای به بازار آزاد با اختلاف چند برابری نیستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۱۰:۳۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
افزایش ضریب مکانیزاسیون به هیچ عنوان در شرایط کنونی موجب کاهش هزینه ها نخواهد شد . در وضعیت فعلی با وجود گرانی سرسام آور قطعات و هزینه های تعمیر و هزینه های جاری، همسو بودن افزایش ضریب و کاهش هزینه های تولید یک فرضیه کاملا غلط و نادرست و غیر تخصصی است . ایده آل ترین برنامه ریزی برای ساختار مکانیزاسیون زراعی ایجاد تعاونی های مکانیزاسیون در منطقه است که با استفاده ار نیروی کار محلی و ادواتی که نتیجه سرمایه گذاری افراد همان محدوده هستند خدمات عمومی ارائه دهند نه اینکه هر کشاورز با حداکثر پنج هکتار زمین آبی ملزم شود که یکدستگاه تراکتور و کلکسیونی از ادوات اماده سازی زمین تا برداشت را خریداری نماید! متاسفانه بدلیل غیر متخصص بودن مسئولان وزارت جهاد و الگوبرداری غلط آنها از کشورهای دیگری که شرایطشان کاملا با شرایط ما متفاوت است برنامه ریزی های نابجایی صورت می گیرد که عمدتاً در بلند مدت عوارض آنها نمایان خواهد شد . افزایش بی رویه و نسنجیده ضریب مکانیزاسیون یعنی به هدر دادن سرمایه کشاورزان در مسیر خرید ادواتی که غیر ضروری هستند و با یک دهم همین تعداد ادوات و ایجاد شرکتهای مکانیزاسیون می تواند وضعیت قعلی را پوشش داد در حالیکه مجموعه همین سرمایه ها را می توان در فعالیت های بهتری سرمایه گذاری نمود . .... ضمنا مسئولانی که در مورد نشتی تراکتورهای سهمیه ای ابراز بی اطلاعی می نمایند مگر از مسیر تحویل ادوات تسهیلات دار تا مسیر فروش آزاد اینگونه ادوات در بازار آزاد مطلع نیستند یا خود را به خواب زده اند؟!!! افزایش تولید تراکتور چاره حذف این مسیر نبوده و بایستی مانع از افزایش قیمت تراکتورسازی ها بود !
Iran (Islamic Republic of)
برهانی - کارشناس ماشین آلات
۱۲:۰۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
احسنت به این تحلیل بجا و علمی . کاش قانونگذاران دولت اصلاحات در واپسین (برای همیشه) قوانین نسنجیده ای اتخاذ ننمایند
آخرین اخبار