در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان/ کاهش ۴۷ درصدی بارش نسبت به سال قبل

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی گفت: احتمال طغیان آفات و امراض در مناطق گرمسیری و جنوبی وجود دارد و کشاورزان باید پایش را در مزارع انجام دهند.

مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه طی ۳ تا ۴ روز آینده در اغلب نقاط کشور جو آرام و پایدار است، اظهار کرد: با توجه به سکون نسبی جو، افزایش آلاینده ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت انتظار می رود‌.

وی افزود: از امروز تا پایان هفته در شمال غرب، سواحل شمالی، دامنه های جنوبی البرز، شرق، شمال شرق و جنوب شرق ۸ تا ۱۲ درجه و در غرب، مرکز، جنوب و جنوب غرب ۴ تا ۶ درجه افزایش دما پیش بینی شده است.

حقیقت از ورود سامانه بارشی به شمال غرب خبر داد و گفت: روز پنج شنبه با ورود سامانه بارشی به شمال غرب، بارش، استان های دامنه های جنوبی البرز، زاگرس و بخش هایی از مرکز و جنوب زاگرس را در بر می گیرد و روز شنبه این سامانه در شمال شرق فعال می شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به احتمال وزش باد در بسیاری از مناطق مرکزی و جنوبی به کشاورزان توصیه می شود که با طناب کشی و آویزان کردن کیسه های شن در این مناطق از سازه های گلخانه ای بویژه پلاستیک ها مراقبت کنند‌.

وی ادامه داد: احتمال طغیان آفات و امراض در مناطق گرمسیری و جنوبی بویژه مزارع کلزا وجود دارد و توصیه می شود که کشاورزان پایش را در مزارع انجام دهند.

حقیقت در توصیه دیگر به کشاورزان گفت: در ساعات میانی روز به علت کاهش دما در صبح هنگام در مناطق مرتفع به کشاورزان توصیه می شود که ضدیخ به رادیادتور تراکتور اضافه کنند. همچنین در مناطقی که برف آمده و خاک شور است، بعد از برف آبیاری سبک را در باغات انجام دهند تا شوری خاک از بین رود.

 کاهش ۲۳  درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال تاکنون مجموع بارش کشور ۶۷.۹ میلی متر بوده که در مدت مشابه سال قبل ۱۲۶.۸ و در دوره بلندمدت ۹۰.۷ میلی متر بوده است.  این امر کاهش ۲۳ درصدی بارش نسبت به نرمال و ۴۷ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه اکثر استان ها بارش های کمتر از نرمال داشتند، تصریح کرد: بنابر آمار بارش در استان های یزد، کهگیلویه و بویر احمد، البرز، تهران، اردبیل و قم نرمال بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار