باید‌ها و نباید‌های سخنرانی عمومی

سخنرانی کردن در جمع، برخی قوانین خاص و هنجار‌هایی دارد که دانستن آن‌ها به بهتر برگزار کردن سخنرانی کمک قابل توجهی می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تبدیل شدن به یک سخنران حرفه‌ای همیشه آسان نیست و برای این منظور شما باید کاریزماتیک باشید، اما در عین حال همگی به طور بی نظیری جمع شده‌اید تا با یکدیگر تعامل داشته و در عین حال، صمیمانه و الهام‌بخش باشید و این یک تعادل ظریف است و علاوه بر این، شما می‌خواهید مطمئن شوید پیامی را ارائه دهید که واضح و سرگرم‌کننده باشد.

خوشبختانه، چه سخنرانی زنده و حضوری داشته باشید و چه یک سخنرانی مجازی انجام دهید، چند روش اساسی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، ارزش گفتار شما به طرز چشمگیری بهبود پیدا می کند و از طرف دیگر، در این میان، چند دام نیز وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید.

بنابراین، در اینجا باید‌ها و نباید‌های سخنرانی عمومی برای بهبود گفتار و جذب مخاطب شما بیان شده است.


بیشتر بخوانید


هر ثانیه را با کلمات پر نکنید

بعضی از سخنرانان احساس می‌کنند که باید کل زمان ارائه خود را صحبت کنند و هر لحظه را با کلمات پر کنند، اما در بسیاری از موارد، مکث کردن می‌تواند به همان اندازه مکالمه و شاید حتی بیشتر مؤثر باشد. مکثی که از نظر استراتژیک قرار داده شده، قدرتمند است و می‌تواند کار‌های زیادی برای مخاطبان شما انجام دهد.

از مکث‌های استراتژیک استفاده کنید

چند نوع مکث مختلف وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید و یک مکث چشمگیر می‌تواند به نکته شما در ذهن شنونده تان کمک کند، در حالی که یک مکث حسی به این معناست که شما به مردم فرصتی می دهید تا اطلاعات جدیدی را جذب کنند.  

همچنین شما می‌توانید از یک مکث تأکید برای برجسته کردن یک نکته مهم یا مکث در تکمیل جمله برای تشویق تعامل مخاطب در هنگام شروع یک عبارت آشنا و اجازه دادن به مخاطب برای پایان دادن به آن استفاده کنید.

مکث کردن نه تنها به مخاطب، بلکه به مخاطب شما نیز کمک می‌کند و بسیاری از سخنرانان هنگام بالا آمدن روی صحنه تمایل به سریع صحبت کردن دارند که شما با افزودن عمدی مکث، به خود کمک خواهید کرد تا آرام باشید، سرعت خود را کم کنید و سخنرانی خود را با سرعت قابل کنترل‌تری ارائه دهید.

باید‌ها و نباید‌های سخنرانی عمومی

خیلی روی دیدافزار حساب باز نکنید

ابزار‌های دیداری مانند جدول ها، نمودار‌ها یا اینفوگرافیک‌ها موافقان و مخالفان زیادی دارند و وقتی دیدافزار به خوبی طراحی شده و در زمان مناسب استفاده شوند، می‌توانند مکمل خوبی برای صحبت شما باشند. اما اگر خیلی زود به ابزار کمکی دیداری خود اعتماد می‌کنید، آنجاست که همه چیز دشوار می شود.

برای پشتیبانی از گفتار خود، از تصاویر بصری کم استفاده کنید

مخاطبان شما به شنیدن صحبت‌های شما مشغول شده اند. زیرا آن‌ها می‌خواستند صحبت‌های شما را بشنوند و اگر تمام آنچه که می‌خواستند بصری بود، می‌توانستند یک پست وبلاگ را بخوانند و به همین دلیل، نباید خیلی به کمک‌های دیداری خود اعتماد کنید و در عوض،باید آن‌ها را به ندرت استفاده کنید و شاید به جای استفاده از وسایل کمکی در کل صحبت خود، صرفا برای چند نکته اصلی خود گرافیک را به اشتراک بگذارید.

به این ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ابزار‌های دیداری شما واقعاً از گفتار شما پشتیبانی می‌کنند و چیزی از آن کم نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید


از تبلیغات صرف نظر نکنید

آیا شما کالایی، خدماتی یا چیز دیگری برای تبلیغ دارید؟

اگر چنین است، از ورود آن به سخنرانی خود نترسید. چرا که بسیاری از اوقات، سخنرانان عمومی ممکن است احساس عجیب داشته و یا تحت فشار استرس از جمله ارائه محصول خود در سخنرانی باشند، اما تا زمانی که محصول شما با آنچه در مورد آن صحبت می‌کنید، متناسب باشد، درج آن به هیچ عنوان مشکلی ندارد و در واقع، این راهی است که می‌توانید از طریق آن، ارزش بیشتری برای مخاطبان خود به ارمغان بیاورید.

باید‌ها و نباید‌های سخنرانی عمومی

خودتان را تبلیغ کنید

تبلیغ کردن خود مهارت مهمی است و یافتن تعادل تأمین ارزش به جای فروش، ممکن است کمی مشکل باشد، اما اگر این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد که با این کار، شغل خود را شروع می‌کنید و درآمد شما افزایش پیدا می کند.

آرامش خود را از دست ندهید

بازی با کارت‌های سخنرانی یا راه رفتن عصبی به جلو و عقب در صحنه بهترین راه برای معرفی خود به عنوان یک سخنران حرفه‌ای نیست و در عوض، تا جایی که می‌توانید سخنرانی خود را تمرین کنید و روی صحنه راحت باشید و از آن لذت ببرید و بدانید هرچه زمان بیشتری را برای سخنرانی صرف کنید، در هر سخنرانی آرامش بیشتری خواهید داشت.

حرکت معناداری را در خود داشته باشید

اگرچه هل کردن و راه رفتن مداوم، حواس مخاطب را از بین می‌برد، اما اگر در ایستادن مشکلی دارید، اَشکال دیگری از انواع حرکات را در گفتار خود بگنجانید و فقط مطمئن شوید که حرکت بدنی شما با سخنرانی که ارائه می‌دهید، منطقی است.

هر حرکتی که انجام می‌دهید باید عمدی و ضروری باشد و به عنوان مثال؛ سعی کنید با نزدیک شدن به لبه صحنه، با مخاطب خود در ارتباط باشید. زیرا با این کار، یک نکته مهم را به وی منتقل می‌کنید.

فی‌البداهه سخنرانی نکنید

شغل شما به عنوان سخنران عمومی، مدت‌ها قبل از این که روی صحنه بروید، آغاز می‌شود و قبل از سخنرانی، باید درباره مخاطبان خود تحقیق کرده و سخنرانی خود را آماده کنید و مطمئن شوید که برای شروع آماده هستید.

از بین تمام نکات سخنرانی من، تمرین ممکن است ساده‌ترین توصیه به نظر برسد، اما نکته‌ای است که نادیده گرفته می‌شود.

از قبل تمرین کنید

نداشتن شناخت کافی از مخاطب می‌تواند یک اشتباه فاجعه بار باشد. اطمینان حاصل کنید که پیش از موعد در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید تا مطمئن شوید که سخنرانی شما با آن‌ها مرتبط است. سپس، پیش‌نویس کاملی از سخنرانی خود تهیه کنید تا بتوانید قبل از ارائه برای اولین بار، آن را تکرار کنید و با هر حرکت فیزیکی که می‌خواهید، این کار را انجام دهید.

زمان را از دست ندهید

اگر به شما زمان مشخصی برای ارائه سخنرانی خود فرصت داده شده است، از همان زمان به منظور سخنرانی خود استفاده کنید و  بیشتر از آن صحبت نکنید و با پایان دادن به موقع صحبت خود به زمان احترام بگذارید. چرا که موجز نگه داشتن صحبت‌هایتان نیز مفید است و با این کار، مخاطبان شما به احتمال زیاد تمام مدت با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

باید‌ها و نباید‌های سخنرانی عمومی

مراقب زمان باشید

احترام گذاشتن به زمانی که به شما داده شده تواضع و سپاسگزار بودن را نشان می‌دهد و این سریع‌ترین راه دعوت شدن برای صحبت دوباره است. چرا که اگر خیلی طولانی ادامه دهید، مخاطبان شما ارتباط برقرار نمی‌کنند و ذهن آن‌ها تمایل به سرگردانی در جای دیگری دارد.

از سخنرانی مجازی ترسی نداشته باشید

با تکامل فناوری، سخنرانی عمومی مجازی می‌تواند به شما این فرصت را بدهد تا به صورت آنلاین به میلیون‌ها نفر انگیزه دهید و از آن‌ها الهام بگیرید چرا که بیش از نیمی از بازاریابان به وبینار‌های آنلاین خود تمرکز کرده‌اند. بنابراین استفاده از این فرصت‌های مجازی رمز موفقیت در این عصر فناوری است.

یک رهبر دیجیتال شوید

اگر می‌خواهید حضوری قدرتمند در اینترنت داشته باشید و به یک رهبر دیجیتال تبدیل شوید، یادگیری صحبت کردن به صورت آنلاین و ترس از انتقال بسیار مهم است. از بازی جلوتر بروید و تجارت آنلاین قدرتمندی را گسترش دهید.

برگرفته از مقاله برایان تریسی


بیشتر بخوانید


ترجمه از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار