عادی‌‌انگاری کرونا در کاشان اسفندی سخت‌تر از اسفند سال ۹۸ را رقم خواهد زد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عادی‌‌انگاری و ساده‌انگاری کرونا در منطقه کاشان اسفندی سخت‌تر از اسفند سال ۹۸ را رقم خواهدزد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید علیرضا مروجی رییس دانشگاه علوم پزشکی، در حاشیه نخستین روز واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ در منطقه کاشان به خبرنگاران گفت: شمار مراجعه کنندگان سرپایی به مرکز‌های درمانی در دهه دوم بهمن به نسبت دهه نخست این ماه ۳۵ درصد بیشتر شده است.

او، افزایش ۶۵ درصدی بستری‌های ناشی از ویروس کرونا را نیز همزمان با دهه دوم بهمن امسال به نسبت دهه اول این ماه تاکیدکرد و گفت: این شرایط بسیار خطرناک است.

به گفته او، این مهم نشان‌دهنده شروع خیز خزنده بیماری کووید ۱۹ در منطقه کاشان است که اگر اقدام جدی انجام نشود، اسفند سخت‌تری از اسفند سال ۹۸ در پیش روی خواهیم داشت.

واکسیناسیون کرونا مجوزی بر ترک ماسک و شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: اگرچه ایمن‌سازی واکسن بسیار بالاست، اما این مهم هرگز رافع و مانع رعایت کردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی نمی‌شود.

او با تاکید بر اینکه دست‌کم تا یک‌سال آینده تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید رعایت شود گفت: عادی‌انگاری و ساده‌انگاری این بیماری مهلک خطری است که انجام این واکسیناسیون ممکن است داشته باشد.

به گفته او، به هیچ وجه نباید تلقی کنیم که با ورود واکسیناسیون همه چیز تمام شده و می‌توانیم ماسک را کنار گذاشته و شیوه‌نامه‌ها را به فراموشی بسپاریم.
تزریق نوبت اول واکسیناسیون به کادر درمان
رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص نخستین دریافت‌کنندگان واکسن اسپوتنیک ۵ روسی از شرکت گامالیا نیز یادآورشد: به هر فرد در ۲ نوبت و هر بار نیم سی سی تزریق می‌شود.

او، اظهارکرد: در نوبت نخست نوع آبی رنگ که حاوی وکتور آدنو ویروس انسانی ۲۶ و در نوع دوم حاوی آدنو ویروس انسانی نوع ۵ است که زمان تزریق نوبت دوم ۲۱ روز پس از نوبت اول است.

به گفته او، محموله اول شامل ۱۰۰ دوز برای ۵۰ نفر از کادر درمان در بخش مراقبت‌های ویژه با اولویت عدم ابتلای قبلی به بیماری کووید ۱۹ انجام می‌شود و بتدریج با دریافت بیشتر واکسن برای همه اقدام خواهد شد.

مروجی، زمان بعدی تحویل واکسن بیماری کووید ۱۹ را هفته آینده اعلام کرد و گفت: این واکسن برای کسانی که اکنون مبتلا به این بیماری هستند، توصیه نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زرد است گفت: جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شایان ذکر است: ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به همه کشور‌ها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار