رئیس اتاق بازرگانی تهران:

هزینه‌های داخلی تجارت خارجی نفس تجار را بریده است/تعطیلی کارخانه‌های سیمان قیمت‌ها را افزایش داد

خوانساری گفت: هزینه‌های داخلی انجام تجارت‌های خارجی به قدری زیاد است که نفس تجار را بریده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در بیستمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار کرد: مشکلات محیط کسب و کار دغدغه همه صنعت کاران و تجار کشور است که مشکلات اخیر در این خصوص نه تنها حل نشده بلکه روز به روز افزایش نیز پیدا کرده است.

وی افزود: در سال ۹۸ شاخص قیمت کالاهای وارداتی نسبت به سال قبل آن ۲۹۵ درصد افزایش ریالی و ۳۰/۳ درصد افزایش دلاری داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: تمامی هزینه‌های صادرات و واردات کالا در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۰ برابر شد این در حالی است که قیمت دلار از سال ۹۶ تا ۹۸ سه برابر رشد داشت.

خوانساری ادامه داد: علاوه بر قیمت دلار در مجموع سال‌های مورد بررسی در مجموع ۲۲ درصد هزینه‌های بین المللی و تورم جهانی افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که دو مورد دلار و تورم جهانی از تورم داخلی کسر شود باز هم شاهد ۶۰۰ درصد افزایش هزینه هستیم که دلایل آن‌ هزینه اضافه ترخیص کالا، حمل و نقل، هزینه توزیع کالا، سفته بازی، سود کالا، هزینه‌های تخصیص ارز و بخشنامه‌ها است.هزینه‌های داخلی انجام تجارت‌های خارجی به قدری زیاد است که نفس تجار را بریده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ابراز کرد: هزینه تخصیص ارز از زمانی که ثبت سفارش انجام می شود تا زمانی که تخصیص داده شود بسیار زیاد و طولانی مدت است، همچنین انجام امور گمرکی حداقل سه ماه به طول می‌انجامد.

خوانساری در ادامه در خصوص فرآیند دریافت و تمدید کارت بازرگانی گفت: امروز متاسفانه سامانه تجارت برای دریافت و تمدید کارت بازرگانی بسیار کند کار می کند.

وی افزود: کارخانه‌های خودرو سازی را موظف می‌کنیم که بها قیمت‌های دستوری کالاهای خود را بفروشند تا علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم تورم هم در کشور کاهش پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: بخشنامه مربوط به پرداخت مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای افرادی که کالای قانونی به کشور وارد کرده اند آن هم بعد از ۳ سال غیر منطقی است در این خصوص دولت حداقل باید برای دریافت این مابه التفاوت در شناسایی افراد سودجو دقیق‌تر عمل کند.

خوانساری ادامه داد: از آبان کارخانه‌های سیمان کشور یا تعطیل شده اند و یا با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند و یک کیسه سیمان که قیمت آن ۱۷ هزار تومان بوده است امروز به ۵۰ هزارتومان رسیده است. مدتی مشکل قطع گاز بود، بعد قطع برق بود و... همه این‌ها هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. شما ببینید رشد قیمت یک کیسه سیمان ۱۷ هزارتومانی به ۵۰ هزار تومان چه خللی می‌تواند در ساخت و ساز ایجاد کند و متاسفانه ما هر روز شاهد یک بحث هستیم و سیمان نمونه آن هست.

وی تصریح کرد: بحث خودروسازان هم مثال دیگری است. کارخانه‌ها را موظف می‌کنیم که خودرو را به قیمت دستوری عرضه کنند در حالی که همین خودرو‌ها در بازار آزاد به قیمت بالاتر و سرسام آور خرید و فروش می‌شوند و بعد کارخانه‌ها زیان ده می‌شوند و بانک مرکزی مجبور است به آنها تسهیلات بدهد که تسهیلات را هم کارخانه نمی‌تواند برگرداند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: هر سال مجدد سقف این تسهیلات بالاتر می‌رود و باعث می‌شود که پایه پولی رشد پیدا کند و تورم افزایش یابد و در نهایت اثر آن روی زندگی مردم نمایان می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار