باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وضعیت انتشار کتاب در بهمن ماه ۹۹ چگونه بود؟

میزان کتاب‌های منتشرشده در بهمن ماه سال جاری بر اساس آمار ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، به ۵ هزار و ۵۱۹ نسخه می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مسائلی که در صنعت نشر کشور مطرح می‌شود، موضوع میزان عناوینی است که در هر ماه و سال منتشرمی شود. از سال ۹۶ با کاهش عناوین منتشر شده در هر سال نسبت به سال قبل مواجه هستیم. این مسئله در سال جاری به گونه‌ای دیگر خود را نشان داد.

مشکلات صنعت نشر در سال جاری به قوت خود باقی بود؛ شیوع بیماری کرونا هم به مشکلات دیگر اضافه شد و انتشار کتاب را با مشکل مواجه کرد؛ تاحدی که ناشران برای انتشار کتاب دست به عصا‌تر از همیشه راه می‌روند و در زمینه انتشار کتاب با احتیاط بیشتری گام برمی‌دارند.


بیشتر بخوانید


بر اساس آنچه ناشران در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت کردند، از اول تا بیست و نه بهمن سال جاری، ۵ هزار و ۵۱۹ عنوان کتاب منتشر شده است. از این میان ۴ هزار و ۱۵۵ عنوان تألیفی و هزار و ۳۶۴ عنوان ترجمه هستند. همچنین ناشران تهرانی، ۴ هزار و ۱۸۲ عنوان و ناشران شهرستانی هزار و ۳۳۷ عنوان کتاب منتشر کردند.

بیشترین متوسط شمارگان کتاب در زمینه کتاب‌های آموزشی با ۲ هزار و ۸۲۲ نسخه و کمترین میزان شمارگان کتاب در زمینه علوم طبیعی و ریاضیات با ۶۲۲ نسخه دیده می‌شود. پس از کتاب‌های کمک آموزشی، کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و دین بیشترین شمارگان کتاب را داشتند. این مسئله نشان می‌دهد این روز‌ها مخاطبان کتاب، بیشتر کتاب‌های کمک آموزشی، کودک و نوجوان و حوزه دین را مطالعه می‌کنند.

متوسط شمارگان کتاب در حوزه ادبیات به ۸۶۵ نسخه می‌رسد. البته در این حوزه شمارگان کتاب بسیار متغیر است. برخی کتاب‌ها با تیراژ‌های هزار و دو هزار نسخه‌ای و برخی با تیراژ‌های ۱۰۰ نسخه‌ای منتشر می‌شوند. آنچه میزان شمارگان کتاب را در انتشاراتی‌های مختلف تعیین می‌کند، میزان استقبال مخاطب از کتاب است. کتاب‌هایی که مخاطبان از آن بیشتر استقبال می‌کنند، با شمارگان بالاتری منتشرمی‌شوند.

مسئله مهم‌تر از کمیت کتاب‌ها، کیفیت آنهاست. کیفیت کتاب‌ها در برخی زمینه‌ها مانند شعر کلاسیک و کتاب‌های حوزه دین افزایش پیدا کرده است؛ اما این مسئله در زمینه موضوعات دیگر صادق نیست. در برخی زمینه‌های دیگر علاوه بر تیراژ کتاب‌ها با موضوع کیفیت آن‌ها هم مواجه هستیم؛ یعنی علاوه بر تیراژ اندک کتاب‌ها با کیفیت پایین آن‌ها روبرو می‌شویم. هرچند میزان کتابسازی در کشور نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است، هنوز هم با مشکلی به اسم کتابسازی در حوزه نشر روبرو هستیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار