۱۰ راهکار ساده و مهم برای درمان واریس

با انجام برخی از اقدامات ساده می توانید بیماری واریس را درمان کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الکوثر، واریس یا رگ‌های واریسی، رگ‌های خونی پرپیچ و خمی هستند که در نتیجه ضعف دریچه‌های کوچک در ساق پا ظاهر می شوند. این رگ‌های خونی مسئول جلوگیری از بازگشت خون به پایین پس از پمپاژ داخل رگ‌ها به سمت قلب هستند. آنچه معمولاً در مورد واریس اتفاق می‌افتد از کار افتادن این دریچه‌ها و در نتیجه بازگشت خون به سمت جاذبه زمین است که باعث انبساط و گسترش رگ‌ها می‌شود.

رگ‌های واریسی معمولاً به شکل کشک متورم و آبی ظاهر می‌شوند و باعث بروز درد بسیار به ویژه برای کسانی که در طول روز ساعت‌های طولانی را می‌ایستند، می‌شود. بروز واریس در زنان بیشتر مشاهده می‌شود به گونه‌ای که طبق مطالعات انجام شده ۵۰ ٪ از زنان این مشکل را تجربه می‌کنند و همچنین در دوران بارداری به طور مکرر بروز می‌یاید.

روش‌های زیادی برای درمان رگ‌های واریسی وجود دارد، اما مشهورترین و موثرترین آن درمان با مداخله جراحی یا استفاده از لیزر است. همچنین با دنبال کردن مراحل بسیار ساده، می‌توان آن را کنترل کرد و یا کاهش داد، به خصوص اگر در مراحل اولیه باشد. در این گزارش بهترین و ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توانند برای خلاص شدن از رگ‌های واریسی استفاده شوند معرفی می‌شوند:

۱. گردش خون خود را بهبود ببخشید

بهبود گردش خون در بدن، به ویژه در پاها، برای درمان رگ‌های واریسی بسیار ضروری است که برای رسیدن به این هدف کار‌های زیر را انجام دهید:

_ به هر شکل ممکن ورزش کنید؛ این کار گردش خون شما را بهبود می‌بخشد.

_ هنگام نشستن می‌توانید پا‌ها را تا سطح صندلی بلند کنید تا فشار را کاهش داده و جریان خون را تسهیل کند.

_ به جای ایستادن یا نشستن مداوم، برای تحریک گردش خون در پاها، آن‌ها را حرکت دهید یا از یک مکان به مکان دیگر بروید.

۲. وزن خود را کاهش دهید

افزایش وزن دلیل اصلی واریس است و کاهش وزن شدت آن‌ها را کاهش می‌دهد؛ زیرا اضافه وزن باعث افزایش فشار بر پا‌ها و مانع گردش خون می‌شود.

۳. از جوراب‌های فشاری استفاده کنید

استفاده از جوراب‌های فشاری پزشکی یا تجاری یکی از بهترین راه حل‌های شناخته شده برای درمان رگ‌های واریسی است. این جوراب‌ها فشار را در طول پای شما توزیع می‌کنند و به این ترتیب گردش خون را بهبود می‌بخشند. توصیه می‌شود به محض بیدار شدن از خواب آن‌ها را بپوشید و قبل از پوشیدن آن‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید تا دوره مناسب را بشناسید.

۱۰ راهکار ساده و مهم برای درمان واریس

۴. پا‌های خود را ماساژ دهید

همانطور که مشخص است، ماساژ گردش خون را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین واریس نیز از این قاعده مستثنی نیست و ماساژ در درمان یا تسکین درد آن مفید است.

۵. به پشت بخوابید و پا‌های خود را بالا بیاورید

خوابیدن به پشت و بلند کردن پا‌ها به هنگام خواب یا هر از گاهی به تسهیل حرکت خون و کاهش فشار روی پا‌ها کمک می‌کند و قطعاً بعد از آن احساس راحتی خواهید کرد.

۶. آنتی اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید

غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان برای تقویت رگ‌های پای شما مفید بوده و از تورم و کشش پاها جلوگیری می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها اغلب در میوه‌ها و سبزیجات اشباع شده و همچنین مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت یافت می‌شوند. مهمترین غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان شامل شکلات - آلو خشک - سیر - کشمش - توت سیاه - تمشک - کلم - توت فرنگی - اسفناج - توت قرمز - آلو - کلم بروکلی - پرتقال - انگور قرمز - فلفل قرمز - گیلاس - پیاز - ذرت - بادمجان می شوند. 

۷. تمریناتی را برای تقویت عضلات پا‌ها انجام دهید

سعی کنید تمریناتی را انجام دهید که بر تقویت عضلات پای شما تمرکز داشته و از ورزش‌هایی که ممکن است به عضلات پای شما آسیب برسانند خودداری کنید.

مهمترین ورزش‌هایی که برای یک فرد مبتلا به واریس توصیه می‌شود، شامل: شنا - پیاده روی سریع - دوچرخه سواری - ورزش‌های کششی است.

مهمترین ورزش‌هایی که برای پرهیز از آن در مورد واریس توصیه می‌شود، می توان از فوتبال - تنیس - اسکواش - کاراته - وزنه برداری - بوکس - جودو - دویدن - تکواندو - اسکی نام برد.

۸- از سرکه سیب استفاده کنید

یکی از روش‌های معروف درمان واریس که امتحان شده استفاده از سرکه سیب است؛ کافی است رگ‌های واریسی را با سرکه سیب آغشته کنید یا پارچه‌ای را که با سرکه سیب مرطوب شده دور پای خود بپیچید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند، این کار باعث کاهش رگ‌های واریسی می‌شود.

۹. غذا‌های پرادویه استفاده کنید:

استفاده از ادویه‌های مختلف مانند زنجبیل، سیر و سایر طعم دهنده‌ها به تجزیه ماده فیبرین که در دیواره رگ‌ها رسوب کرده و شدت مشکل را افزایش می‌دهد، کمک می‌کند.

۱۰. به منظور جلوگیری از واریس، از انجام کار‌های زیر خودداری کنید تا کلا نیازی به درمان واریس نداشته باشید

_ نشستن به صورت ضربدری (قرار دادن یک پا بر روی پای دیگر) به مدت طولانی، زیرا انجام این کار ممکن است مانع گردش خون شود.

_  نمک اضافی در غذا یکی از مهمترین دلایل ایجاد واریس است.

_ مطالعات نشان داده است که افراد سیگاری بیشتر دچار رگ‌های واریسی می‌شوند.

_ پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند فشار زیادی به رگ‌های پا وارد می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
باسلام وصلوات یک روش ساده برای برطرف کردن واریس پا که این مدلی میشوند یکی از فامیل هایمان انجام داده ونتیجه عالی گرفته وکلا برطرف ش شده واریس پایش واینکه برگردیم به طب سنتی با واجبی گذاشتن یک بار در هفته به مدت پنج الی هفت دقیقه اثر مثبت خواهید دید
آخرین اخبار