رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

‍ خراسان شمالی اولین استانی که کلیه مطالبات زعفران کاران را پرداخت کرد

یوسفی گفت: خراسان شمالی اولین استانی است که کلیه مطالبات زعفران کاران را پیش از موعد پرداخت کرد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، عبداله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی ۹۹ بالغ بر ۲ هزار و یکصد کیلوگرم زعفران از ۶۵۰ بهره بردار خریداری شد.

یوسفی افزود:با توجه به اجرای دستورالعمل خرید حمایتی زعفران مبالغ پرداختی در دو مرحله شامل: ۳۰ درصد اول پس از یک هفته مبلغ ۵.۸ میلیارد تومان و ۷۰ درصد باقیمانده پس از ۵۰ روز مبلغ ۱۹ میلیارد تومان و جمعا به مبلغ ۲۷ میلیارد تومان پرداخت شد.

به گفته یوسفی سطح کشت زعفران استان ۴۲۰۰ هکتار  است.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد:خرید حمایتی زعفران با دو نرخ و ۲ گرید شامل: گرید اول نگین ممتاز از قرار کیلویی ۱۳ میلیون تومان و گرید دوم پوشال مرغوب از قرار کیلویی ۱۱ میلیون تومان می‌باشد که مرجع تشخیص آن آزمایشگاه دانشگاه فردوسی مشهد است.

یوسفی هچنین افزود:خراسان شمالی با تولید حدود ۲۲ تن زعفران، در سطح و تولید رتبه سوم کشوری را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: در راستای بهبود بازار تجارت زعفران، بازارچه گل و مرکز خرید زعفران استان در سطح ۲۰۰ متر مربع (۳۵ غرفه ۱۲ متری) با اعتبار ۲۰۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان احداث و به بهره برداری رسید و آزمایشگاه مربوطه نیز در حال تجهیز است که تاکنون یک میلیارد تومان هزینه شده است که امیدواریم با تکمیل و تجهیز آن در سال آتی آزمایشات کیفیت زعفران را در استان داشته باشیم.

او افزود کرد: انتظار می‌رود با رشد و توسعه صنایع وابسته و فرآوری زعفران از صادرات زعفران خام جلوگیری شود، ضمن اینکه در دهه فجر سال جاری اولین گمرک اختصاصی زعفران نیز در شهرستان فاروج به بهره برداری رسید.

یوسفی اظهار کرد: زعفران خراسان شمالی به کشور‌های انگلستان، فرانسه، چین، ویتنام، الجزایر، مالزی، سوئیس، اسپانیا، امارات، هند و کشور‌های اروپایی صادر میشود.

یوسفی گفت: معرفی شرکت تعاونی روستایی کوشش مایوان از محل بند ۳ ماده ۳ تفاهم نامه ۳ جانبه از محل صندوق کارآفرینی امید جهت خرید ۲ دستگاه گل پاک کن زعفران و معرفی ۴ مورد واحد فرآوری و بسته بندی زعفران از محل منابع داخلی به بانک کشاورزی جمعا به مبلغ ۷۵۰۰۰ میلیون ریال و معرفی ۱۲ نفر از فعالان عرصه تولید خرید و صادرات زعفران مجموعا به مبلغ ۶۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به بانک کشاورزی از جمله اقدامات بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در جهت تکمیل زنجیره زعفران، ۷ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان فعال است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.