رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین از اتمام طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز (تب مالت) در جمعیت گاو و گوساله در سال جاری خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، دکتر مهدی جلوخانی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: طرح رایگان واکسیناسیون تب مالت از ابتدای آبان ماه سال جاری آغاز شده و تا انتهای بهمن ماه ادامه یافت و در طول اجرای آن، تعداد ۹ هزار و ۳۹۲ راس گاو و گوساله روستایی توسط اکیپ‌های بخش خصوصی و دولتی واکسینه شد.

جلوخانی افزود: از این تعداد حدود ۹ هزار ۶۴۱ راس گاو با واکسن دز کاهیده بروسلوز (R.D.) و تعداد ۲ هزارو ۷۵۱ راس گوساله با واکسن دز کامل بروسلوز (F.D.) علیه بیماری بروسلوز ایمن شدند.

او با بیان اینکه مهمترین عامل پیشگیری از بروز این بیماری در میان جمعیت دامی واکسیناسیون است، اضافه کرد: علاوه بر واکسیناسیون، خونگیری از جمعیت گاو و گوساله برای تشخیص سرمی بروسلوز به صورت دوره‌ای و زمان‌بندی شده در دامداری‌های صنعتی در دستور کار این اداره قرار دارد که در صورت شناسایی، دام‌های راکتور روانه کشتارگاه می‌شوند.

دکتر جلوخانی گفت: تب مالت یک بیماری واگیردار مشترک بین انسان و دام است که همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشت عمومی مورد توجه می‌باشد و شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه افزایش می‌یابد وعلائم این بیماری در انسان شامل تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل است.

این مقام مسئول به دامداران توصیه کرد: با توجه به اینکه انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحد‌های دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد، از خرید دام‌های فاقد سوابق بهداشتی مشخص و مطلوب خودداری کنند و با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری مناسب برای مایه کوبی دام‌ها داشته باشند.

دکتر مهدی جلوخانی از همشهریان خواست: حتی‌الامکان از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور کامل جوشانده و سپس مصرف نمایند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین همچنین در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد بیش از ۸ هزار راس دام سنگین در سطح دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی شهرستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار