اردوغان: منافع مشترک ترکیه با آمریکا بر اختلاف نظرها غلبه دارد

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به منافع مشترک با آمریکا گفت آنکارا به وظایف خود در حفظ روابط استراتژیک بین دو کشور ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی تلویزیونی گفت منافع مشترک ترکیه و آمریکا بر اختلاف نظر‌های بین دو دولت غلبه دارد.

او گفت: ترکیه به وظایف خود به شیوه‌ای شایسته در حفظ  روابط استراتژیک بین دو کشور عمل خواهد کرد.

روابط واشنگتن و آنکارا به دلیل خرید سامانه دفاع هوایی روسی S-۴۰۰ و همچنین دیدگاه‌های ضد و نقیض آن‌ها درباره کُرد‌ها و امتناع آمریکا از استرداد فتح الله گولن که دولت ترکیه او را به دست داشتن در کودتا متهم کرده، پیچیده است.

گفته می‌شود آنکارا، شرکت حقوقی Arnold & Porter مستقر در واشنگتن را استخدام کرده است تا پس از تعلیق مشارکت اس_۴۰۰ برای بازگشت به برنامه جت F-۳۵ وساطت کند. این در حالی است که واشنگتن از آنکارا خواسته است اس-۴۰۰ را که به نظرش تهدیدی برای برنامه جت جنگنده F-۳۵ و همچنین سایر سیستم‌های تسلیحاتی ناتوست، کنار بگذارد. این درخواست از این جهت است که آمریکا مدعی شده روسیه می‌تواند از سیستم دفاع هوایی برای جمع آوری اطلاعات در مورد توانایی هواپیما‌های پیشرفته آمریکایی استفاده کند.

آنکارا در پاسخ به این ادعای واشنگتن گفته است پدافند هوایی اس-۴۰۰ در سیستم‌های ناتو ادغام نشده و امنیت اتحاد را تضعیف نخواهد کرد. اردوغان همچنین پیش از این گفته بود که تحریم‌های آمریکا علیه کشورش به دلیل خرید اس -۴۰۰ نشان از بی‌احترامی آمریکا نسبت به یک متحد مهم ناتو دارد.

در ژوئیه ۲۰۱۹، دولت آمریکا اعلام کرد که مشارکت با ترکیه در برنامه F-۳۵ را به دلیل خرید سامانه S-۴۰۰ متوقف می‌کند. در دسامبر سال ۲۰۲۰ نیز آمریکا بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، صنایع دفاعی ترکیه را تحریم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار