طلایی که از زمین می‌روید/ عاقبت گندم از خاک سیاه تا روز روشن صادرات

ایده خرید مستقیم از کشاورز، گندم دوروم را از خاک سیاه به عرصه روشن صادرات رسانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، دو نوع گندم در کشور ما کشت می‌شود که گندم نان و گندم دوروم از جمله آن است.از گندم دوروم برای صنعت به خصوص در زمینه تولید ماکارونی استفاده می‌شود.

زندیان، کارشناس کشاورزی در این باره می‌گوید: یکی از نیازهای اساسی صنعت کشور، گندم دوروم است زیرا هنگام آسیاب پودر نمی‌شود.

او درباره ارزش‌های دیگر دوروم می‌افزاید: درصد پروتئین آن بالا و نشاسته‌اش نیز کم است.

چرا دوروم؟

عباس نژاد، یک کشاورز البرزی نیز درباره دوروم می‌گوید: دوروم قوام بیشتری مقابل کم‌آبی و آفات دارد.

او می‌افزاید: این نوع گندم وزن بیشتری نسبت به گندم معمولی دارد و به همین دلیل نیز برای کشاورز به‌ صرفه است.

خوشه های گندم

وقتی دوروم خاک به‌ سر می‌شود

اما این محصل زراعی که یکی از شریان‌‌های اساسی کشور محسوب می‌شود همیشه در امنیت کامل نیست. پیش‌تر گندم دوروم توسط افرادی از کشاورز خریداری و به صنعتگران تحویل می‌شد و طبیعی‌ است هرجا که اسم واسطه و پول در میان باشد امکان فساد و دغل هم وجود دارد.

همین چند وقت پیش بود که وجود خاک در گندم دوروم، گندم مصرفی صنعت، پشت یک واحد تولیدی را به زمین زد.

صاحب این تولیدی در دیدار با رئیس قوه قضاییه از وجود ۶تن خاک در ۲۷ تن گندم خریداری شده خبر می‌دهد و از او چاره جویی می‌کند.

این خاک و سنگ‌ها توسط افراد واسطه‌گر و به قیمت ضربه به صنعت مهمان ناخوانده کیسه‌های گندم می‌شد تا سود بیشتری به آنان برساند.

پورزارع، مدیرعامل شرکت آردآوران در این باره می‌گوید: آنقدر گندم خریداری شده با خاک مخلوط بود که فقط هفت روز کاری ما در ماه به سر و سامان دادن گندم‌ها اختصاص پیدا می‌کرد.

 

فکری تازه، رونقی مضاعف

همین مسئله سبب شد تا صنعتگران به این فکر بیفتند تا واسطه‌ها را حذف و خودشان به‌صورت توافقی گندم دوروم را از کشاورزان خریداری کنند.

بنابراین استان‌های مستعد کشت دوروم شناسایی شدند و با ۴هزار و هشتصد کشاورز قرارداد خرید توافقی این گندم منعقد شد.

نجفیان، رئیس موسسه ملی اصلاح بذر در این باره می‌گوید: استان‌های کرمان، فارس، ایلام، کرمانشاه و مناطق شمال غربی تا غرب و جنوب غربی کشور دارای ظرفیت کشت دوروم هستند.

گندم های بدون آفت

آغاز سفری تازه

به دنبال این ماجرا به کرمانشاه سفر کردیم تا از نزدیک در جریان کشت تا برداشت گندم دوروم قرار بگیریم.جوهری، کشاورز کرمانشاهی در این سفر به خبرنگار ما می‌گوید: از وقتی بدون واسطه گندم‌های درورم را به شرکت‌ها می‌فروشیم دیگر نگران پول‌مان نیستیم و پول‌مان را سریع پرداخت می‌کنند.

او می‌افزاید: شرکت‌ها گندم را به قیمت بالاتری از ما می‌‌خرند و این به نفع کشاورز است.

پول، تنها آفت کاری کشاورزان نیست

نبود سیلوهای مکانیزه، افزایش هزینه حمل و نقل و صف‌های طولانی برای تخلیه گندم در سیلوها از جمله معضلات دیگر و پررنگ کشاورزان بود.

اما با خرید توافقی رونق این بخش از صنعت کشور، سیلوهای مکانیزه هم به میدان آمدند و باری را از دوش کشاورزان برداشتند به‌طوری که در سیلوهای مکانیزه سرپل‌ذهاب امکان تخلیه ۳۰۰تن گندم در هر ساعت وجود دارد.

درو کردن گندم ها

بازگشت به البرز و رونق تولید

پس آن‌که مسیر دوروم را دنبال کردیم دریافتیم که ۸۵هزار تن از این گندم تولیدی به ۲۰ سیلو در البرز منتقل می‌شود تا مورد استفاده صنایع پررنگ این استان قرار بگیرد.

این گندم‌ها در کارخانه ابتدا نمونه‌برداری می‌شود و سپس از نظر کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از آن‌که گندم دوروم در آزمایش‌ها امتحان خود را پس داد به چرخه تولید قدم می‌گذارد و در هرساعت به چهار تن ماکارونی تبدیل می‌شود که مسافر به مقصد ۴۸کشور جهان است و این یعنی اقتصاد و درآمدی پایدار که عامل امید و تولید است.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.