ثبت ملی ۲ اثر ارزشمند بومی و فرهنگی در شهرستان کوثر

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کوثر گفت: دو اثر ارزشمند بومی و فرهنگی شهرستان کوثر در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، جهانگیر شهبازی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوثر گفت: دو اثر ناملموس شمال رسم آئینی و مذهبی چومچه خاتون و آش سنتی گیلدیک آشی در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

او افزود: این دو اثر ملی هر دو از جایگاه بالایی در فرهنگ بومی منطقه برخوردار هستند و هنوز هم به شکل‌های مختلف در سبک زندگی مردم جاری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوثر گفت: رسم دیرین و کهن و مذهبی چومچه خاتون که آئین طلب باران است که همه ساله در شهرستان برپا می‌شود.

شهبازی اضافه کرد: اهالی منطقه در این برنامه مذهبی ضمن آرزوی نیاز با خدای متعال طلب باران رحمت می‌کنند که در راستای پاسداشت این آئین جشنواره چومچه خاتون به صورت منظم در شهرستان برگزار می‌شود.

او در مورد آش گیلدیک بیان کرد: آش گیلدیک با توجه به مواد تشکیل‌دهنده آن ارزش غذایی بالایی دارد و توسط اهالی منطقه به ویژه بانوان پخت شده و طرفدارن ویژه‌ای دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوثر افزود: در راستای توسعه گردشگری غذا برنامه‌های مقتضی پیش‌بینی خواهد شد تا گردشگرانی که در منطقه حضور می‌یابند از این غذای سنتی استفاده کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.