فعالیت بدنی در دوران کرونا چگونه باید باشد؟

کارشناسان بهداشتی می‌گویند: فعالیت بدنی در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد اما در دوران کرونا باید از فعالیت‌های بدنی با شدت بالا خودداری کرد.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت:شیوع بیماری کرونا بیش از پیش نشان داد فعالیت بدنی نه‌ تنها در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر بلکه در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌های عفونی نیز اهمیت دارد.

دکتر طیبه احمدزاده افزود: نقش فعالیت بدنی منظم در پیشگیری و درمان بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان‌های پستان، پیشگیری از فشارخون بالا، ارتقا سلامت روان، تأخیر در آغاز علائم دمانس و بهبود کیفیت زندگی بر کسی پوشیده نیست؛ اما نقش فعالیت بدنی با شدت متوسط در بالا بردن ایمنی و مقابله بدن ما با ویروس‌های تنفسی است.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته در افرادی که فعالیت بدنی با شدت متوسط دارند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد عفونت‌های تنفسی ویروسی کمتر دیده شده است، همچنین فعالیت بدنی از طریق تأثیر بر اضافه‌وزن و چاقی(که یکی از عوامل وخامت کووید ۱۹ است) و افزایش توان قلبی تنفسی، بر کنترل کرونا مؤثر است.

 فعالیت بدنی حدود ۶۴ درصد میانسالان بوشهر نامطلوب است

احمدزاده تأکید کرد: از آغاز همه گیری کووید ۱۹ تا بهمن‌ امسال ۲۰ هزار و ۷۰۷ نفر از میانسالان شهرستان بوشهر از لحاظ فعالیت بدنی ارزیابی شدند که ۶۳٫۹ درصد از این افراد فعالیت بدنی نامطلوب داشته‌اند و این در حالی است که ۹۵٫۹ درصد از این افراد بدون مشکل پزشکی بوده و ممنوعیتی برای انجام فعالیت بدنی نداشته‌اند و تنها به دلیل ترس از ابتلا به کووید ۱۹ و قرنطینه خانگی از انجام فعالیت ورزشی خودداری کرده‌اند.

فعالیت بدنی مطلوب چگونه است؟

او گفت: فعالیت بدنی مطلوب به فعالیتی گفته می‌شود که حداقل ۳ تا ۵ روز در هفته با شدت متوسط حداقل روزانه ۳۰ دقیقه و در طول هفته ۱۵۰ دقیقه باشد، فعالیت بدنی باید مستمر باشد تا اثربخشی مطلوب ایجاد شود.

 کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان کرد: در همه گیری کووید ۱۹، نکته مهم خودداری از فعالیت‌های بدنی با شدت بالا است؛ زیرا فرد تا چند ساعت پس از انجام ورزش و فعالیت بدنی با شدت بالا دچار افت ایمنی می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود از فعالیت بدنی شدید به ویژه در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی شلوغ و فضا‌های بسته در شرایط بیماری کووید ۱۹ پرهیز شود.

احمدزاده توصیه کرد: افراد باسابقه بیماری زمینه‌ای فعالیت بدنی با شدت عملکرد پایین را انجام دهند و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را رعایت کنند و اگر مایل باشند ورزش با شدت بالاتر و طولانی‌تر انجام دهند باید در مکانی خلوت و با حفظ فاصله اجتماعی و بدون ماسک ورزش کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.