سواحل مکران فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاران و رونق تولید

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت:۳۰۰ کیلومتر ساحل بی‌نظیر و مساعدمکران فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و رونق تولید در حوزه شیلات است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،محمد شهلی برمدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت:۳۰۰ کیلومتر ساحل بی‌نظیر و مساعدمکران فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و رونق تولید در حوزه شیلات با دارا بودن ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو، صید و صیادی و پرورش ماهی در قفس است.

 اوگفت: هم‌اینک براساس آخرین آمار‌ها هزار و ۲۶۵ فروند قایق فایبرگلاس، ۱۶۳ فروند قایق چوبی، ۴۳۶ فروند لنج یخی و ۵۲۴ فروند لنج سردخانه دار با ۲۱ هزار و ۷۸۱ نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

او به امنیت سرمایه‌گذاری در چابهار اشاره کرد و افزود: هم‌اینک بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف در چابهار حضور دارند و در حال فعالیت هستند و به لطف خداوند و تلاش مسوولان مربوطه امنیت کامل برقرار بوده و در خصوص امنیت اقتصادی نیز شرکت‌های بیمه در زمینه پرورش میگو و همچنین صیادان وجود دارد که نگرانی در این خصوص را رفع می‌کند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تمامی حلقه‌های زنجیره تولید شامل تکثیر، پرورش، فرآوری و صادرات میگو در استان حضور دارد و کارخانه تولید خوراک آبزیان نیز اخیرا در دست ساخت است که با ساخت آن زنجیره تکمیل شده و این موضوع فرصت حضور سرمایه گذاران در تمامی عرصه‌های شیلاتی را تسهیل می‌کند.

او بیان کرد: دسترسی به آب‌های آزاد اقیانوسی، وجود اسکله‌های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه‌های صادرات، وجود شهرک‌های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهمترین محور‌های توسعه سیستان و بلوچستان مطرح کرده است.

شهلی‌بر گفت: هم‌اینک ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با داشتن ۳۰ واحد کنسروسازی، ۳۰ واحد عمل‌آوری، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناورسازی و بیش‌از ۳۰ واحد یخ‌سازی در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان وجود دارد.

او بر حضور شرکت‌های مختلف در بازدید از فرصت‌های سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری TCI و ابراز تمایل جهت سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های شیلاتی منطقه می‌تواند فصل جدیدی از سرمایه‌گذاری خارجی باشد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: مدیران شرکت TCI با حضور در چابهار ظرفیت‌ها و فرصت‌های شیلاتی منطقه را بررسی و ابراز امیدواری کرد که بتوانند با حمایت و همکاری این اداره‌کل و منطقه آزاد تجاری چابهار در زمینه‌های مختلف بویژه صید به روش قلاب (لانگ لاین)، پرورش میگو و صادرات آن‌ها به خارج از کشور، فعالیت کنند.

او ادامه داد: از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش شیلات استقبال کرده و آمادگی همکاری و حمایت در راستای سیاست‌های سازمان شیلات ایران از حضور بخش خصوصی را دارد.

شهلی‌بر گفت: اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان پارسال با ۲۹۸ هزار تن صید رتبه دوم کشور را کسب کرده و بیش‌از ۶۰ درصد تن ماهیان مورد نیاز کارخانجات کنسروسازی کشور از این استان تامین می‌شود.

او با مطرح کردن برخی مسائل از جمله نحوه اخذ مجوز‌های لازم به منظور صید به روش قلاب (لانگ لاین)، امنیت سرمایه گذاری، امکانات و زیرساخت‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری و صادرات از منطقه خواستار پیگیری جهت تسهیل شرایط سرمایه گذاری شد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: اسکله‌های صیادی برای اشتغال و رونق تولید نقش مهمی در سواحل مکران دارد و علاوه‌بر این ظرفیت مهمی در بحث گردشگری به حساب می‌آید.

او با بیان اینکه اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان همواره از حضور سرمایه‌گذاران توانمند و با ایده‌های نوین استقبال و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و تسهیل امور مربوطه اعلام کرده است، افزود: این استان ظرفیت‌های کم نظیر آبزی پروری در زمینه پرورش میگو و ماهی بویژه ظرفیت‌های پرورش سایر آبزیان نظیر انواع جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، لابستر، آرتیمیا و آبزیان زینتی دارد.

شهلی بر تصریح کرد: آبزیان غیرمعمول خوراکی از قبیل (ماهی حسون، طلال، سلطان ابراهیم، یال اسبی، مارماهی، گربه ماهی و ماهی مرکب) اگر در گذشته صید نمی‌شد، اما هم‌اینک صید آن‌ها برای صادرات رونق دارد.

او بیان کرد: سواحل مکران دارای بنادر متعدد تجاری و صید و صیادی است بطوریکه ۱۱ بندر ماهی‌گیری و جایگاه تخلیه صید شامل «تیس، کنارک، بریس، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، گواتر، جد، تنگ و پسابندر» در حوزه شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و کنارک در زمینه صید و صیادی فعال هستند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
سواحل مکران واقع دیدنیه ...
آخرین اخبار