تاثیر کرونا بر بارداری و سلامت جنین

 استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اجرای طرح ارتباط کرونا با سرنوشت بارداری گامی در جهت بررسی تاثیرات این بیماری بر بارداری و جنین است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فریده اخلاقی استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با شیوع پاندمی کرونا یکی از مهمترین نگرانی‌های مادران باردار، فارغ از ابتلا به ویروس کرونا، انتقال این ویروس به جنین بود، گفت: با شروع پیک اول کرونا در خراسان رضوی در بیمارستان ام البنین (س) مشهد، با مادران بارداری مواجه شدیم که در ظاهر سالم بودند و برای انجام زایمان یا سزارین به بیمارستان مراجعه می‌کردند اما بعد از زایمان به طور ناگهانی دچار تنگی نفس می‌شدند و علائم کویید در آنها بروز می‌کرد.

او افزود: مشاهده مادرانی که علائم مثبت ابتلا به کرونا را داشتند ما را بر آن داشت تا با اندازه گیری تست‌های آنتی بادی ضد کووید IGG و IGM در مادران مراجعه کننده، وضعیت ابتلا و آنتی بادی هایشان را بررسی کرده و در صورت نیاز برای کسانی که علامت دار هستند اقدامات تشخیصی دیگر همچون انجام PCR و CXR و سی تی ریه را انجام دهیم.

رئیس بیمارستان ام البنین (س) با اشاره به اینکه طی انجام طرح بین مثبت بودن علائم ابتلا به کرونا و اندازه گیری سطح IgM ارتباط معنی داری پیدا شد، ادامه داد: جامعه آماری این طرح تعداد ۱۰۷ مادر مراجعه کننده برای زایمان به بیمارستان ام البنین (س) بودند که از این تعداد عده‌ای در بدو ورود با علامت یا بدون علامت بودند.


بیشتر بخوانید


اخلاقی بیان کرد: از میان این تعداد هفت مادر بعد از بستری دچار علائمی از جمله تنگی نفس، سرفه و تب شدند که در این هفت نفر IgG مثبت بود و تعداد چهار مادر هم بدون علامت وارد بیمارستان شده بودندو بعد از زایمان دچار علامت شده بودندو تست PCR ایشان مثبت شد. متاسفانه از این هفت مادر، پنج نفر به ICU بیمارستان امام رضا (ع) اعزام شدند تا در آن مرکز تحت بررسی و اقدامات درمانی قرار گیرندو ۵ نوزاد نیز در NICU بستری شدند.

او با بیان اینکه هنوز مطالعات و پژوهش‌های فراوانی در سراسر دنیا در حال انجام است و باید اطلاعات خود را در مورد بیماری کرونا به روز کنیم، تصریح کرد: در این مطالعه تست‌های پی سی آر و سرولوژی نوزادانی که از مادران آلوده متولد شده بودند منفی بود که این فرضیه را ایجاد می‌کند که نوزاد بعد از تولد و در اثر ارتباط با محیط مانند مادر، پرسنل و کادر درمان ویا همراهیان به کرونا مبتلا شده است.

 

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.