غربالگری شنوایی نوزادان راهکاری مناسب برای تشخیص به هنگام اختلالات شنوایی

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، از غربالگری ۱۳ هزار نوزاد به جهت تشخیص و پیشگیری از اختلالات شنوایی در این استان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ هزار نوزاد در سطح استان با هدف تشخیص به موقع کم‌شنوایی و ناشنوایی به موقع زیر پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند.

او افزود: پارسال ۱۶ هزار و ۳۰۵ نوزاد مورد سنجش بینایی قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید


عسگری اضافه کرد: تا یک ماهگی نوزاد به عنوان روز‌های طلایی تشخیص اختلال کم‌شنوایی و ناشنوایی به شمار می‌رود که در صورت نیاز به مرحله مداخله که شامل سمعک‌ترابی و کاشت حلزون است ارجاع داده می‌شوند.

او اظهار داشت: تعرفه دولتی غربالگری شنوایی نوزادان جهت انجام همزمان تست OAE و AABR حدود ۳۰۰ هزار ریال بوده و در سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله انجام می‌شود.

عسگری گفت: تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست (شنوایی‌سنج) انجام می‌شود و فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی نوزادان است.

او ادامه داد: در این طرح نوزادان غربالگری شده به چهار دسته بدون عامل خطر، با عامل خطر، مشکوک با عامل خطر و افت شنوایی تقسیم می‌شوند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.