معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نخستین جشنواره بز مهابادی با هدف حفظ توده ژنتیکی بز مهابادی اردستان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در دومین جشنواره بز مهابادی اردستان و اولین جشنواره مجازی کشور،  گفت:یکی از اهداف جشنواره حفظ توده ژنتیکی بز مهابادی اردستان و جلب توجه مسئولان دولتی و غیردولتی برای حمایت از پرورش این نوع بز برای توسعه دامداری است.

او افزود: بیش از ۵۰ درصد درآمد دامداران مهابادی از پرورش بز کویری تأمین می‌شود. بز مهابادی در مناطق بیابانی استان مانند شهرستان‌های اصفهان، نطنز، کاشان، اردستان، نائین، ورزنه و میمه پرورش داده می‌شود.

ایراندوست گفت: حدود ۱۷۰ خانوار در مهاباد بز پرورش می‌دهند و از دامداری امرار معاش می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در سال گذشته آمیخته‌گری‌های کنترل نشده‌ای بین این گونه زیستی با نژاد‌های مختلف رخ داده که خطر انقراض و جایگزینی با نژاد‌های غیربومی را جدی کرده است.. دام‌های حاصل از آمیخته‌گری برای پرورش در شرایط اقلیمی و بیابانی کویر مناسب نیستند و به دلیل محدودیت تأمین علوفه و آب باکیفیت در مراتع قشلاقی و ییلاقی از بین می‌روند.

ایراندوست گفت: یکی از نژاد‌های بز‌های اهلی نژاد بز مهابادی معروف به بز کویری اردستان در استان اصفهان است. حیوانی که در بیابان‌ها و مناطقی که دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک هستند و همچنین در مناطق کوهستانی کم علف به خوبی پرورش می‌یابد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.