درخواست روسیه از آمریکا برای برچیدن سایت‌های تسلیحات هسته‌ای در خارج از کشور

روسیه از آمریکا خواست سایت‌های تسلیحات هسته ای خود در خارج از کشور را از بین ببرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که امروز چهارشنبه به شکل ویدئویی برای شرکت کنندگان در کنفرانس خلع سلاح در ژنو صحبت می‌کرد،  گفته است آمریکا باید سلاح‌های هسته‌ای خود را به خانه بیاورد و زیرساخت‌ها را برای استقرار آن‌ها در خارج از کشور از بین ببرد.

لاوروف گفت: از نظر ما حفظ ماموریت‌های هسته‌ای مشترک ناتو که با پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) مغایرت دارد، قابل قبول نیست. تسلیحات هسته‌ای آمریکا باید به خاک این کشور بازگردانده شود و زیرساخت‌های خارجی برای استقرار آن‌ها باید حذف شود.

این دیپلمات ارشد روسی خاطر نشان کرد دولت ترامپ، اصل ریگان- گورباچف ۱۹۸۵ را رد کرده بود؛ مبنی بر اینکه نمی‌توان در یک جنگ هسته‌ای پیروز شد و هرگز نباید چنین جنگی رخ دهد.

لاوروف استدلال کرد که دولت جدید آمریکا باید در این زمینه تعهد رسمی بدهد.

لاوروف افزود: ما به طور مداوم بر ضرورت این مسئله پافشاری کرده ایم که روسیه، آمریکا و سایر کشور‌های گروه پنج گانه هسته‌ای [شامل انگلیس، فرانسه و چین] بر این فرمول بنیادی تاکید داشته باشند که یک جنگ هسته‌ای برنده‌ای ندارد و چنین جنگی هرگز نباید رخ دهد. من در مکالمه تلفنی ام در چهارم فوریه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا این پیشنهاد را تکرار کردم.

روسیه و دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای تمدید معاهده کاهش تسلیحات راهبردی جدید موسوم به استارت جدید به مدت پنج سال در آخرین لحظه توافق کردند. ماه‌ها مذاکره درباره تمدید این پیمان با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ناموفق بود. پیمان استارت جدید آخرین توافقنامه مهم در مورد تسلیحات هسته‌ای بین این دو قدرت هسته‌ای پس از لغو دو معاهده دیگر از سوی آمریکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۹ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار