تاکید کارشناس تسلیحاتی بر تمدید پیمان «آی ان اف» میان روسیه و آمریکا

یک کارشناس تسلیحاتی معتقد است آمریکا و روسیه همانند پیمان استارت نو می‌توانند توافق موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نیز تمدید کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گریگ ملو، مدیر گروه مطالعات لوس آلاموس، معتقد است آمریکا و روسیه می‌توانند پس از توافق برای تمدید پیمان  موسوم به استارت نو، مذاکرات جدیدی را برای محدود کردن سیستم‌های دفاع موشکی و موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) آغاز کنند.

ملو گفت: هنوز هم مسیر‌هایی برای محدود کردن موشک‌های هسته‌ای میان‌برد وجود دارد. این امر برای کشور‌های عضو ناتو که از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کنند نیز مناسب است.

روز چهارشنبه، آمریکا و روسیه توافق کردند که پیمان جدید استارت را برای پنج سال دیگر بدون هیچ گونه مذاکره مجدد در مورد شرایط آن تمدید کنند. اکنون قرار است این پیمان در ۵ فوریه ۲۰۲۶ منقضی شود.

ملو بر این باور است که تمدید پیمان استارت نو آسانترین اقدامی است که دولت جدید بایدن می‌تواند با روسیه برای احیای حرکت در مذاکرات استراتژیک کنترل تسلیحات هسته‌ای پس از لغو بسیاری از توافق نامه‌های کنترل تسلیحات توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، انجام دهد. این امر با توجه به روابط روسیه و آمریکا می‌تواند در مورد دیگر توافق‌های تسلیحاتی نیز پیشرفت داشته باشد.

این کارشناس اظهار داشت که هم افکار عمومی آمریکا و هم عناصر قابل توجه در ارتش آمریکا طرفدار اسقاط یا حداقل مهار گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند. دولت بایدن می‌تواند راهی برای آن پیدا کند.

وی در انتها گفت: مردم آمریکا سلاح‌های هسته‌ای را دوست ندارند و ارتش نیز علاقه زیادی به سلاح هسته‌ای ندارد. آمریکا و روسیه هنوز از امکان دستیابی به همکاری‌های استراتژیک در مورد تسلیحات هسته‌ای و همچنین در سایر حوزه‌های مهم امنیتی در سال‌های آینده برخوردار هستند، زیرا هزینه‌ها و خطرات ادامه رویارویی برای هر دو کشور بسیار زیان آور خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار