چرا فیتیله‌ اعزام دانشجو به خارج پایین کشیده شد؟

چند سال اخیر میزان اعزام دانشجو به خارج از کشور پایین آمده است که برخی آن را نقطه قوت و برخی آن را نشانه‌ ضعف می‌دانند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اعزام دانشجو به خارج از کشور برای تحصیل تحت عنوان بورس تحصیلی خارج یا فرصت مطالعاتی رویه‌ای مرسوم در دانشگاه‌ها است که طی چندین و چند سال دانشجویان برای بهره مندی از این فرصت راهی دانشگاه‌های خارج از کشور می‌شوند.

قوانین اعزام دانشجو به خارج در کشور

معمولاً در سطح تحصیلات تکمیلی، دانشجویان به عنوان بورسیه به خارج از کشور فرستاده می‌شوند. براساس دستورالعمل اداره کل بورس وزارت علوم نفرات اول تا سوم دانش‌آموختگان دورهه کارشناسی ارشد، دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی ارشد برابر با آیین‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تأیید معاونت دانشجویی وزارت علوم یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، داشتن کتب تألیفی یا ترجمه شده در زمینه‌های علمی، دارا بودن دست‌کم یک مقاله چاپ شده در مجله‌های علمی-پژوهشی داخل یا خارج از کشور در زمینه‌های علمی، دارا بودن گواهی مجری بودن در انجام طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پایان یافته مورد نیاز کشور و نیز مخترعان و مکتشفان که اختراعات و اکتشافات آنان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به ثبت رسیده باشد، برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوازمی، فارابی و رازی، ارائه‌دهندگان پیشنهاد سبک‌های هنری کاربردی با تأیید از مراجع ذیربط و مربیان آموزشی و پژوهشی می‌توانند در فراخوان بورس تحصیل خارج از ایران ثبت‌نام کنند.

اعزام دانشجویان به خارج بر اساس روال مرسوم انجام می‌شد تا اینکه سر و کله ویروس کرونا پیدا شد. شیوع این ویروس در وهله اول باعث شد پرواز‌ها لغو و تردد بین کشور‌های مختلف متوقف شد. بسیاری از کشور‌ها رفت و آمد مسافر را ممنوع کردند و در نتیجه فرصت‌های مطالعاتی و بورس‌های خارج از کشور تا رسیدن به افق مشخص معلق شد.

چرا فیتیله‌ی اعزام دانشجو به خارج پایین کشیده شد؟

محدودیت‌های مالی و شیوع کرونا علت کاهش فرصت‌های مطالعاتی است

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم درباره فرصت‌های مطالعاتی و بورس خارج از کشور به خبرنگار دانشگاهی گفت: در نیمه اول سال با شیوع کرونا اعزام دانشجو به خارج متوقف شد که فقط هم به دلیل مشکلات و محدودیت‌ها نبود بلکه کشور‌های پذیرنده دانشجو نیز در این زمینه محدودیت‌هایی را به وجود آورده اند و منتظر هستیم تا شرایط کمی بهبود پیدا کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور در حد محدود هنوز هم وجود دارند، اما در ۶ ماه ابتدایی امسال با توجه به شیوع کرونا اعزام دانشجویان جهت فرصت مطالعاتی کاهش یافت. برای ۶ ماهه دوم سال جاری بیش از ۲۰۰ سهمیه برای فرصت مطالعاتی خارج و ۴۰۰ سهمیه برای فرصت‌های مطالعاتی داخل کشور در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: با سازمان برنامه و بودجه هم رایزنی‌ها و مذاکرات لازم صورت گرفته تا تخصیص اعتبارات برای اعطای بورس تحصیلی بیشتر شود و منتظر اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه در این باره هستیم.

صدیقی همچنین از اضافه شدن ۳ نوع تسهیلات به فرصت مطالعاتی داخل خبر داد و اظهار کرد: برای فرصت مطالعاتی در دانشگاه‌های داخل، سه نوع تسهیلات برای تشویق به استفاده از این فرصت‌ها در نظر گرفته شده است. در فرصت مطالعاتی دانشگاه‌های داخل مقرری بیشتری برای دانشجو در نظر گرفته شده و به دانشگاه‌ها نیز بودجه بیشتری در این زمینه پرداخت می‌شود و در نهایت سهمیه فرصت‌های مطالعاتی داخل را نسبت به سال قبل افزایش داده ایم. به دلیل محدودیت‌های مالی و شیوع کرونا فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور کاهش یافته است.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: ۷۰دانشجوی بورسیه خارج از کشور داریم که هزینه‌های آن‌ها از سوی وزارت علوم پرداخت می‌شود.

به گفته معاون وزیر علوم، پذیرش برای بورس خارج از کشور که در این دوره از طریق شرکت در آزمون نیمه متمرکز دکتری صورت می‌پذیرفت، از سال ۹۷ متوقف و فرصت‌های تحقیقاتی کوتاه مدت برای دانشجویان دکتری جایگزین آن شده است.

چرا فیتیله‌ی اعزام دانشجو به خارج پایین کشیده شد؟

اعزام دانشجو از سال‌های بعد فقط در رشته‌های خاص

این اظهارات در حالی است که منصور غلامی وزیر علوم علت این کاهش اعزام دانشجو را رشد کیفیت دانشگاه‌ها می‌داند و معتقد است که قبل از انقلاب، دانشجو در خارج از کشور داشتیم، اما الان دو سال است که اعزام دانشجو نداریم و برای سال‌های بعد هم پیش‌بینی‌ها فقط در رشته‌های خاص است؛ به دلیل اینکه ظرفیت تربیت نیروی انسانی را به‌روز کردیم و در این زمینه دانشگاه‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.


بیشتر بخوانید


در مجموع تا قبل از سال ۹۷ بورس‌های تحصیلی خارج همچنان در حال انجام بود، ولی بعد از این سال و مشکلات تحریم و مسائل ارزی باعث شد تا پنجره نقل و انتقالات دانشجو به دانشگاه‌های خارجی تحت عنوان بورس بسته شود و تعداد محدودی به صورت سالیانه تحت عنوان فرصت مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شوند که فیتیله‌ این اعزام‌ها نیز بعد از شیوع کرونا فوق العاده پایین کشیده شد و در سال جاری فقط ۲۰۰ سهمیه فرصت مطالعاتی به دانشجویان اعطا شد.

فرصت‌های مطالعاتی که دانشجویان دکتری با استفاده از آن به مدارج بالای علمی دست پیدا می‌کردند و با فراگیری علوم جدید زمینه انتقال این دانش را به نسل‌های بعد فراهم می‌کردند، با وجود این، وزارت علوم برای رفع این مشکل سهمیه فرصت‌های مطالعاتی داخل را افزایش داده تا شاید به این وسیله جلوی این کمبود را بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
عاااالیه