در ایام خانه‌تکانی، مراقب مسمومیت ناشی از شوینده‌ها باشید و از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب خودداری کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضا میرزایی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: با توجه به قرار داشتن در روز‌های پایانی سال و انجام سنت خانه‌تکانی، به شهروندان توصیه می‌کنیم، برای جلوگیری از وقوع حادثه در زمان خانه‌تکانی، نکات ایمنی را رعایت کنند و مراقب مسمومیت ناشی از شوینده‌ها باشند.

او تأکید کرد: شهروندان باید از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب خودداری کنند؛ زیرا احتمال انفجار یا آتش‌سوزی وجود دارد.

میرزایی افزود: در زمان استفاده از نردبان یا چهارپایه، از سطح اتکای آن با زمین کاملاً مطمئن باشید و از نوع استاندارد و نردبان دوطرفه استفاده کنید.

او تصریح کرد: از شست‌وشوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و غیره که آلوده به مواد روغنی است و مواد سریع‌الاشتعال مثل بنزین به‌ویژه در محیط بسته جداً خودداری کنید؛ زیرا علاوه بر خطر انفجار و اشتعال، استنشاق بخار این‌گونه مایعات موجب کاهش هوشیاری و بی‌هوش شدن فرد خواهد شد.

میرزایی بیان داشت: مواد شوینده مانند سفیدکننده‌ها، جوهر نمک و غیره را در دسترس کودکان نگذارید و در حد استاندارد از آن‌ها استفاده کنید.

او گفت: از قرار دادن وسایل رنگ‌آمیزی و نقاشی مانند رنگ، تینر وغیره در بالکن یا پشت‌بام جدأ خودداری شود؛ زیرا با سرایت کوچک‌ترین جرقه از مواد محترقه، شاهد وقوع آتش‌سوزی و ایجاد خسارت غیرقابل‌جبران خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان افزود: در زمان پاک کردن شیشه‌ها، احتیاط لازم را انجام دهید و از رفتن روی نرده‌ها یا قرنیز‌ها خودداری کنید.

میرزایی افزود: در هنگام شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر و چراغ روشنایی، از قطع کامل برق مطمئن شوید؛ چراکه احتمال برق‌گرفتگی بسیار زیاد است.

او با تأکید بر لزوم تعویض به‌موقع شیلنگ‌های فرسودۀ رابط گاز، به شهروندان توصیه کرد: زمان جابه‌جایی لوازم خانگی به‌خصوص اجاق گاز، احتیاط لازم را انجام دهند و تمام اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و کپسول را به‌وسیلۀ آب و صابون چک کنند تا از نشت نکردن گاز مطمئن شوند.

میرزایی با اشاره به ضرورت وجود یک کپسول آتش‌نشانی در منازل مسکونی، تصریح کرد: وجود یک خاموش‌کنندۀ دستیِ آتش‌نشانی، در زمان وقوع آتش‌سوزی می‌تواند نقش بسزایی در جلوگیری از گسترش حریق داشته باشد؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم نسبت به شارژ و آماده‌به‌کار بودن کپسول آتش‌نشانی در منازل اقدام شود.

او بیان داشت: در صورت بروز حادثه، سریعاً با شماره ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، تماس بگیرید و با حفظ خونسردی، آدرس دقیق محل حادثه را اعلام کنید.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار