معاون کل وزارت بهداشت مطرح کرد؛

آمادگی وزارت بهداشت برای حمایت از پرستاران/ حقوق پرستاران در یک سال گذشته افزایش خوبی داشت

حریرچی گفت: مهم این است که پرستاران و خانواده‌های آن‌ها را فراموش نکنیم،وزارت بهداشت برای حمایت از این نیرو‌های فداکار آمادگی کامل دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در مراسم یادواره شهدا و ایثارگران حوزه پرستاری ضمن تسلیت وفات حضرت زینب (س)، اظهار کرد: حوادثی مانند شهادت پرستار مهشید گودرز که فرزندش را هفت ماهه باردار بود یا پرستار باردار تراژدی است؛ واقعا بزرگ کردن بچه بدون مادر کار سختی است. وقتی یک نفر این چنین فوت می‌کند همه به آن توجه می‌کنیم، اما وقتی تعداد بالا می‌روند، تبدیل به عدد و آمار می‌شود؛ خداوند بهترین‌ها را می‌چیند و توفیق شهادت نصیب هر کسی نمی‌شود. درست مانند زمان جنگ که همین طور بود رزمندگانی که شهید می‌شدند یک سر و گردن از بقیه بالاتر، مهربانتر، وظیفه مدارتر بودند.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه رفتار پرستاران فداکار برای همه ما الگوست، گفت: یادمان نرود که برای چه هدفی وارد نظام سلامت شدیم و نباید از هدف‌های اصلی‌مان دور شویم و بدانیم ایستادگی نظام سلامت برای چیست؟ باید توجه داشت که فعالیت در نظام سلامت چهار هدف دارد؛ اول تامین سلامت مردم، دوم مراقبت از منافع مالی بیماران و جلوگیری از خسارت مالی به مردم و سوم توجه به نیاز‌های غیر بهداشتی و غیر درمانی مرتبط سلامت (روانی) و چهارم افزایش کارایی.

وی ادامه داد: گاهی با وجود همه تلاش‌هایی که می‌کنیم این اهداف محقق نمی‌شود به عنوان مقول باید ببینیم با وجودی که ۹ درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت هزینه می‌شود به اهداف اساسی نظام سلامت رسیده‌ایم؟ همیشه می‌توانیم با بیان مشکلات و کمبود‌ها و مقایسه با افراد و گروه‌هایی که وضعیت بهتری دارند وضع بهتر را مطالبه کنیم، اما باید قدر داشته‌های خود را هم بدانیم، وضعیت پرستاران بخش دولتی در مقایسه با نیرو‌های بخش خصوصی یا میانگین درآمد خانوار‌ها یا برخی رشته‌ها مانند مهندسان به مراتب بهتر شده است.

حریرچی افزود: ممکن است پاداش پرستاران یا حقوق آن‌ها نسبت به تورم کم باشد، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است. میزان بیکاری در این شغل بسیار پایین است. گرچه کار‌هایی که برای پرستاران انجام داده ایم کافی نیست و کم است، اما باید اقدامات انجام شده را هم ببینیم.

حریرچی گفت: می‌دانیم که پرستاران مشکل دارند. اکنون مهم این است که پرستاران و خانواده‌های آن‌ها را فراموش نکنیم. وزارت بهداشت برای حمایت از این نیرو‌های فداکار آمادگی کامل دارد و از سازمان نظام پرستاری می‌خواهیم در این زمینه وزارت بهداشت را هم درگیر کنند. پرستاران زیادی در مواجهه با کرونا جان خود را از دست دادند، بسیاری از خانواده‌های شهدای سلامت غافلگیر شدند، زیرا برخلاف زمان جبهه و جنگ که رزمندگان از اول می‌دانستند جایی می‌روند که امکان جان باختن وجود دارد، پرستاران در محیط بیمارستان برای خدمت کردن می‌آیند و خانوادن آنان فکر نمی‌کنند قرار است شهید شوند؛ بنابراین وظیفه ماست که از آن‌ها حمایت کنیم.

وی افزود: مساله مهم دیگری که وجود دارد این است که باید قدر کار‌های انجام شده را بدانیم گاهی در یک شهری که هیچ تخت بیمارستانی نداشتیم بیمارستانی می‌سازیم، اما همزمان با افتتاح بیمارستان مردم و مسئولان آن شهر به جای آنکه اندکی خوشحالی کنند می‌گویند بیمارستان دوم را کی می‌سازید. در مورد پرستاران هم شاید همین طور باشد در دو یا سه سال گذشته کار‌های زیادی برای بهبود وضعیت معیشت پرستاران و احقاق حقوق آن‌ها انجام شده که باید دیده شود و بعد از آن برای بهتر شدن وضعیت تلاش کرد. توجه به حقوق و ایثار پرستاران حتما باید بیشتر شود، اما در ۱.۵ سال گذشته جایگاه و سرمایه اجتماعی پرستاران و درآمد آن‌ها علی‌رغم تمام مشکلات و کرونا نسبت به گذشته بیشتر شده است.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۰۹:۴۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
باسلام بهترین کار و اولین قدم برای پرستاران امنیت شغلی هست وتبدیل وضعیت آنها که اجحاف زیادی در امر حقوق آنها صورت گرفته مرود بعدی پرستارانی هستند که بارداربودن و کرونا گرفتن حین خدمت و جنین آنها سقت شد و روحی ضربه خوردن که باید فکری به حال این ایثار آنها هم کرد و ضمن اینکه جامعه پزشکی هم خوب میدادند کلیه خدمات برگردن پرستار می باشد واین حقوق ومزایا وپاداش ناچیز نسبت به پزشکان حق پرستاران نیست