بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور در خطر دستکاری دولتی‌ها!

با وجود آنکه فقط ۱۰ روز دیگر تا انتخابات رئیس هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باقی مانده، اما عده‌ای از مسئولان کشور سعی دارند تا در این مدت آبی را گل آلود کنند و به نفع خود از آن ماهی گیرند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رغم آنکه فقط ۱۰ روز تا بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشور باقی مانده طی این مدت صحبت‌های ضد و نقیضی از جانب مسئولان کشور مانند نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یا اعضای کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی در رابطه با نحوه انتخاب رئیس هیئت مدیره  شرکت‌های استانی به گوش می‌رسد.

به گونه‌ای که آن‌ها اکنون اظهار می‌کنند که روسای این شرکت‌ها قرار است از بین افراد وابسته به دولت انتخاب شود که اگر این صحت داشته باشد با ابلاغیه هشت بندی مقام معظم رهبری مغایرت دارد و خلاف قانون است.

بعد از اینکه این موضوع مطرح شد؛  با مسئولان مربوط اعم از عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، مشاور اجرایی سهام عدالت و سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به گفت وگو نشستیم تا جزئیات بیشتر این خبر را بررسی کنیم.

محمد خزایی سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی درگفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبر نگاران جوان، در رابطه با اظهار نظر بعضی از اعضای این کانون درباره نحوه انتصاب رئیس هیئت مدیره شرکت‌های استانی در انتخابات ۲۰ اسفند، گفت: در آیین نامه‌ای که توسط شورای عالی بورس در مرداد ماه ۹۹ تصویب شد به صراحت آمده که شرکت‌های سرمایه گذاری در اقدام نخست باید افزایش سرمایه بدهند و در مرحله بعدی اساسنامه خود را تا حدودی تغییر دهند و مدیران را طی یک مجمع انتخاب کنند و در  آخر در بورس پذیرش شوند، اما متاسفانه علی رغم اجرایی شدن مرحله نخست، سایرموارد برای بعضی از استان‌ها تا کنون رخ نداده است.

شورای عالی بورس بی توجه به نظرات شرکت های سرمایه گذاری استانی

او تصریح کرد: اکنون نامه‌ای از جانب رئیس سازمان بورس به ما ارسال شده مبنی بر آنکه شورای عالی بورس در حال حاضر تصویب کرده که مجامع شرکت‌های استانی باید توسط دولت برگزار شود این مسئله بدین معناست که رئیس امور اقتصادی و دارایی هر استان در منصب  رئیس مجمع، اتاق تعاون و بازرگانی نیر تحت عنوان ناظر در مجمع حضور یابند که این مسئله با اساسنامه قانون تجارت مغایرت دارد.

سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اظهار کرد: برخلاف پیگیری‌هایی که ما از مسئولان مربوط انجام دادیم تا کنون هیچ پاسخی در این رابطه دریافت نکرده ایم و مطمئنیم که این انتخابات ۲۰ اسفند با مشکل مواجه خواهد شد.

خزایی گفت: در ابلاغیه ۳ بندی اردیبهشت ماه ۹۹ مقام معظم رهبری آورده شده که مقررات مربوط به انتقال سهام عدالت سهامداران توسط شورای عالی بورس  صورت گیرد نه آنکه مسئولان شورای عالی بورس بیایند بر خلاف قانون تجارت اموری را در رابطه با شرکت های استانی انجام دهد که مربوط به آنها نمی شود، شورای عالی بورس طی جلساتی که در رابطه با سهام عدالت برگزار کرد هیچ نظرسنجی از ما نکرد.

تایید صلاحیت یک هزار نفر در 10 روز شدنی است؟

او بیان کرد: چگونه سازمان بورس که گاهی تائید صلاحیت یک مدیر را ۶ ماه به تعویق می‌اندازند حال طی ۱۰ روز می‌خواهد صلاحیت داشتن یا نداشتن حدود یک هزار نفر را تائید کند.

سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی گفت: در فرمان هشت بندی سهام عدالت که در سال ۱۳۸۵ نوشته شده آمده که مدیران شرکت‌های استانی نباید دولتی باشند، اما اکنون شاهدیم که برخی از اشخاص به نوعی وابسته به دولت،  قرار است که در انتخابات ۲۰ اسفند شرکت کنند.


بیشتر بخوانید


بررسی نحوه برگزاری بزرگ ترین انتخابات اقتصادی در کمسیون اقتصادی مجلس

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در رابطه با صحبت‌های خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که اظهار کرده بود بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی که قرار است در ۲۰ اسفند ماه صورت گیرد شفاف نیست، گفت: این امر امروز در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود، فردا نیز برای شفاف سازی بیشتر قرار است که یک جلسه فوق العاده برگزار شود، به سبب آنکه اتفاقاتی که اکنون در رابطه با این انتخابات در حال رخ دادن است مانند حضور افراد وابسته به دولت با که قانون تجارت مغایرت دارد.

او تاکید کرد: اعضای شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را افرادی تشکیل می‌دهند که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند پس اگر قرار است رئیس هیئت مدیره هر استان مشخص شود باید از میان آن‌ها باشد تا حقوقی پایمال نشود.


محمدرضا پوررضایی مشاور اجرایی سهام عدالت در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با صحبت‌هایی که درباره نحوه انتصاب رئیس هیئت مدیر شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، اظهار کرد: فرآیند برگزاری انتخابات از اواسط مرداد ماه مطرح شده و کار‌های مربوط به این انتخابات از همان ابتدا در دست انجام بوده است.

او افزود: شرکت سپرده گذاری مرکزی در حدود چند وقت قبل  فراخوانی را زد مبنی بر آنکه اگر کسی واجد شرایط مورد نظر سازمان بورس است می‌تواند بیاید و فرم کاندیداتوری مربوط را پر کنند لازم به ذکر است که در این انتخابات تمام اعضای فعلی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی می‌توانند به عنوان کاندید شرکت کنند.

مشاور اجرایی سهام عدالت تاکید کرد: افرادی که می‌خواهند به عنوان اعضای هیئت مدیره استان انتخاب شوند پس از طی مرحله تائید صلاحیت حرفه‌ای و عمومی باید از طریق انتخابات برگزیده شوند، پس این امر که می‌گویند قرار است بدون برگزاری انتخابات کسی بر کرسی مدیریت بنشیند کاملا نادرست است.

حضور روسا و مدیران بازنشسته دولتی در انتخابات  به شرط داشتن سهام عدالت به روش غیر مستقیم!

پوررضایی گفت: انتخابات هیئت مدیره مانند انتخابات مجلس یا شورای شهر نیست که افراد پس از تائید صلاحیت توسط سازمان بیایند و در خیابان‌ها تبلیغ کنند، بلکه قرار براین است اسامی افرادی که پذیرش شده اند از ۴۸ ساعت قبل در سامانه "دیما" درج می‌شود.

او تصریح کرد: مدیران بازنشسته دولتی یا اشخاصی که به نحوی وابسته به دولت هستند به شرطی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که سازمان بورس آن‌ها را تائید کند و در مرحله بعدی جزو سهامداران غیر مستقیم باشند.

مشاور اجرایی سهام عدالت بیان کرد: از آنجایی که قرار است پس از برگزاری این انتخابات شرکت‌های استانی از قبل فعالیتشان افزایش به همین خاطر سازمان بورس برای حفظ و صیانت از حقوق سهامداران تمام دقت خود را برای تائید صلاحیت بکار گرفته سهامداران از این بابت خیالشان آسوده باشد.

او در رابطه با انتخابات رئیس هیئت مدیره استان تهران و البرز، گفت: از طرف کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی پیشنهاد داده شده است تا آن‌ها هم بتوانند مجامع انتخاباتی خودشان را برگزار کنند نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد هنوز البرز از تهران جدا نشده است که ما سعی می کنیم، هرچه سریع‌تر تکلیف این استان هم مشخص کنیم.

در پایان با توجه به صحبت‌های مسئولان مربوط باید گفت با توجه به این که حدود ۳۰ میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت روش غیر مستقیم را برگزیده اند پس انتظار می‌رود که سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی طی ۱۰ روزی که تا بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشورفرصت باقی است اشخاص صلاحیت دار و واجد شرایط را برای انتخابات برگزینند تا پس از انتخابات شاهد سر درگمی سهامداران نباشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
سلام کاملا صحیح ومنطقی کاردولت واین نظام همینجور کارهائی هست دراین جهل سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
این روزها هر کسی دارد برا خودش کیسه میدوزه و بیچاره مردمی که سرمایه هاشون وسیله پرشدن جیبهای ناپاکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
انقلاب اسلامی و عدالت و مردم سالاری و دین محوری و...تنها چیزهایی که در این مملکت پیدا نمیشه حالا تا دلت بخواد رانتخواری و فساد و چپاول و رشوه و آغازاده بازی و پارتی و اشرافیگری و...
آخرین اخبار