معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: ورود عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق جابجایی و مهاجرت پرندگان وحشی به داخل کشور اتفاق می‌افتد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حسین صالحی معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اعلام این موضوع که موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است اظهار داشت: ورود عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق جابجایی و مهاجرت پرندگان وحشی به داخل کشور اتفاق می‌افتد.

او افزود: مرگ ناگهانی و تلفات بالا در مزرعه‌های پرورشی و طیور بومی از مشخصه‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و عامل آن یک ویروس است که به‌صورت مشترک در انسان و انواعی از پرندگان می‌تواند ایجاد بیماری کند.


بیشتر بخوانید


صالحی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیشتر از طریق جابجایی و مهاجرت پرندگان مهاجر به داخل کشور اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: به پرورش‌دهندگان بومی پرندگان توصیه می‌شود که در فصول سرما که زمان کوچ پرندگان مهاجر است، پرندگان خود را داخل یک فنس نگهداری کرده و از تماس با دیگر پرندگان جلوگیری به‌عمل آید، چرا که همسفرگی با دیگر پرندگان ممکن است بیماری را منتقل کند.

او ادامه داد: اگر تلفاتی در پرندگان مشاهد شود، از سوی افراد دستکاری صورت نگیرد و موضوع به شبکه‌های دامپزشکی اطلاع داده شود، در مرحله بعد نیز دفن بهداشتی انجام شود.

صالحی با بیان اینکه موردی از آنفلوآنزای پرندگان در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است، گفت: برنامه سازمان بر این منوال است که در صورت گزارش بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان و به‌منظور جلوگیری از انتقال و انتشار بیماری، پس از تایید آزمایشگاهی، تمام پرندگان موجود در کانون بیماری معدوم شده و عملیات پایش و مراقبت بیماری توسط شبکه دامپزشکی اجرا شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.