معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

امکان انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دور از انتظار نیست/ تاکنون موردی گزارش نشده است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: امکان انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دور از انتظار نیست، از این رو آمادگی لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان فراهم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حسین صالحی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان به دلیل اینکه یکی از مناطق ورود پرندگان مهاجر است و امکان انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دور از انتظار نیست، از این رو آمادگی لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان فراهم است.

او افزود: همه ساله با آغاز فصل سرما، موضوع شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کانون‌های تجمع پرندگان و مرغداری‌ها به عنوان یکی از مسائل جدی این استان مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که این بیماری، علاوه بر وارد کردن خسارات زیاد به پرورش دهندگان، مخاطراتی نیز برای انسان به همراه دارد.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد: وجود تالاب‌های بین‌المللی گندمان، چغاخور و سولقان و جاری بودن سه رودخانه کارون، دز و زاینده‌رود استان باعث می‌شود تا همه ساله هزاران قطعه پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی، این آبگیر‌ها را انتخاب کنند که این امر نیز می‌تواند احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را افزایش دهد.

او ادامه داد: علاوه بر این، پرورش بیش از ۴۵۰ هزار طیور در خانه‌ها به صورت سنتی در مناطق روستایی و عشایری و ۲۱۳ مرغداری، باعث می‌شود تا توجه مسئولان به پیشگیری از شیوع این بیماری معطوف شود.

صالحی به پرورش‌دهندگان مرغ خانگی توصیه کرد: در این فصل با محصور کردن طیور خانگی و جلوگیری از تماس آن‌ها با پرندگان مهاجر به توصیه‌های کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی توجه کنند.

او افزود: تاکنون در این استان و سطح کشور هیچ‌گونه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.