افتتاح مجهزترین واحد فراوری تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو در خوی

مجهزترین واحد فرآوری تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو در شهرستان خوی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه، مجهزترین واحد فرآوری تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو  با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ۴ خط فراوری مجزا با حضور فرماندار و مسئولان شهرستان خوی به بهره برداری رسید.

اقدم مدیر این واحد فراوری گفت: این واحد با هدف تفکیک، دانه بندی، سورتینک و پخت تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو در ۴ خط جداکانه به بهره برداری رسید.

او افزود: با بهره برداری از قسمت سورت لیزری این واحد امکان فراوری محصول یکدست بسته بندی و صادرات آن به خارج از کشور فراهم شد.

مدیرعامل این واحد فراوری مجموع سرمایه گذاری برای ساخت و تجهیز آ نرا ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: با بهره برداری از این واحد برای ۱۵ نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد شد.

عباسی فرماندار خوی در ائین افتتاح این طرح  گفت: شهرستان خوی بعنوان قطب اول کشت وتولید تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو برای دست یابی به بازار‌های جهانی نیاز به راه اندازی و سرمایه گذاری در جهت تکمیل زنجیره تولید و فراوری در این بخش دارد.

او ارزش تولید تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو در این شهرستان را سالانه یک هزار ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: با کیفی سازی سازی کشت و تولید و تکمیل زنجیره تولید این رقم میتواند به بیش از ۳ برابر افزایش یابد.

امینی مدیر جهاد کشاورزی خوی هم در این ائین افتتاح این طرح گفت: سالانه ۲۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر پوشش این دو محصول قرار میگیرد و بیش از ۳۶ هزارتن تخمه آجیلی آفتابگردان و کدو تولید به بازار عرضه می شود.

او تاکید کرد : بیش از ۴۰ درصد تخمه آجیلی آفتابگردان و کدو‌ی کشور از مزارع شهرستان خوی بدست می‌آید و این شهرستان قطب اول تولید این محصولات در ایران است.

امینی از برنامه ریزی برای اصلاح کشت این دو محصول با واردات گونه‌های پر محصول در ۳ سال اول با مشارکت بخش خصوصی نیز خبر داد.

بزرگترین بازار بورس این محصولات با ۳۰۰ غرفه و ۳۰ واحد تخمه پزی در کشور با اشتغال ۳ هزار نفر در شهرستان خوی فعال است.

در شهرستان خوی بیش از ۱۵ هزار خانوار در زمینه تولید تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو فعال هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.