ماجرای ابداع فوتبال؛ از چین باستان تا انگلیس

نشریه "میرر" انگلیس در گزارشی به ماجرای اختراع فوتبال پرداخته است.

 

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای این که چه کسانی فوتبال را اختراع کرده اند، پیچیده‌تر از آن است که شما فکر می‌کنید و قدمت آن به زمانی دور‌ برمی‌گردد.

کودکان سراسر جهان، از زاغه‌های ریودوژانیرو گرفته تا روستا‌های دورافتاده آفریقا، فوتبال بازی می‌کنند.

فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۶۰ میلیون بیننده را به خود جلب کرد، در حالی که تعداد حیرت انگیز یک میلیارد نفر فینال جام جهانی ۲۰۱۴ را تماشا کردند.

واضح است که فوتبال یک پدیده جهانی است و هر روز فراگیرتر می‌شود، زیرا اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تماشای مسابقات را برای افراد مختلف جهان آسان‌تر می‌کنند.

پس چه کسی فوتبال را اختراع کرد؟ دیدگاه رایج این است که فوتبال در انگلستان اختراع شده و در قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفت.

با این حال، ادعا‌هایی وجود دارد که این اسکاتلندی‌ها بودند که فوتبالی را که ما می‌شناسیم اختراع کردند و همچنین چینی‌ها معتقدند که آن‌ها نقش اساسی در به وجود آمدن این بازی دارند؛ بنابراین بیایید بررسی کنیم که چه کسی فوتبال را اختراع کرده است.

برخی‌ها ادعا کرده اند که قدمت فوتبال به حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. یونانی‌ها، مصری‌ها، چینی‌ها و رومی‌ها همه، نوعی بازی را با استفاده از توپ و پا انجام می‌دادند.

از میان این بازی‌های باستانی، یک بازی چینی به نام تسو – چو (Tsu-Chu) بیشترین نزدیکی را به فوتبال مدرن دارد. این واژه به معنای "ضربه زدن به توپ" است و سابقه آن مربوط به سلسله هان، بین سال ۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۲۰ میلادی است.

دراین بازی به یک توپ کوچک چرمی ضربه می‌زدند تا آن را وارد توری بسته شده به ۲ تیر بامبو، بکنند. استفاده از دست مجاز نبود، اما استفاده از پا و سایر اعضای بدن مجاز بود.

بین تسو-چو با فوتبال یک تفاوت اساسی وجود داشت: در تسو-چو دروازه حدود ۳۰ فوت بالاتر از زمین بود.

ژاپنی‌ها، بومیان آمریکا و بومیان استرالیا همگی بازی‌هایی را انجام می‌دادند که رکن اصلی آن پا بود.

انگلیس

چیزی که تردیدی در آن وجود ندارد، تأثیر بسیار زیاد انگلیس در گسترش فوتبال و در واقع بسیاری از ورزش‌های محبوب دیگر مانند تنیس و کریکت است.

حدود قرن ۹ میلادی مردم انگلستان در روستا‌ها با پا به بخشی از بدن خوک ضربه می زدند و آن را به طرف همدیگر شوت می‌کردند.

مقامات این مسئله را آزاردهنده می‌دانستند و در سال ۱۳۱۴ با صدور فرمانی، این بازی به دلیل "سر و صدای زیاد آن در شهر" ممنوع شد.

در حقیقت، هنری هشتم دستور ساخت یک جفت کفش فوتبال را برای خود داد و شاید او اولین جوان فوتبالیست انگلیس بود.

در این برهه از زمان فوتبال خشونت آمیز و بی نظم بود و با بازی که امروز تماشا می‌کنیم فاصله زیادی داشت.

فوتبال مردمی

فوتبال مردمی عامیانه در قرن هجدهم و نوزدهم در انگلستان آغاز شد و حتی به سایر کشور‌ها مانند فرانسه گسترش یافت.

تعداد زیادی از مردم در میدان بازی می‌کردند و دروازه‌ها تا سه مایل از هم فاصله داشتند.

هدف این بازی این بود که یک توپ را به دروازه حریف برسانند و بازیکنان می‌توانستند به توپ ضربه بزنند، آن را با دست پرتاب یا حمل کنند. جای تعجب نیست که بازی فوق العاده خشنی بود و لگد زدن به ساق بازیکن حریف یک تاکتیک قانونی بود.

با این حال، هرچه بریتانیا صنعتی‌تر و سرمایه داری‌تر می‌شد، محبوبیت فوتبال عامیانه کمتر می‌شد، زیرا مردم به مناطق شهری مهاجرت می‌کردند.

مدرن شدن فوتبال 

در مدارس دولتی انگلستان فوتبال مدرن شد. استفاده از دست‌ها همچنان مجاز بود، اما دروازه بان‌ها و تاکتیک‌ها معرفی شدند و تکل‌های بلند غیرقانونی اعلام شد. محدودیت‌های فضایی نیز در نظر گرفته شد.

باشگاه‌های فوتبال در قرن نوزدهم به وجود آمدند، اما برخی از ظواهر این بازی هنوز بیشتر به راگبی شباهت داشت تا فوتبال مدرن. مدارس شروع به بازی در برابر یکدیگر کردند.

تشکیل اتحادیه فوتبال انگلیس

اتحادیه فوتبال انگلیس (FA) در ۲۶ اکتبر ۱۸۶۳ تشکیل شد. آن‌ها می‌خواستند قوانین و سیستم‌های مختلف مورد استفاده در سراسر کشور را گردآوری کنند و دست زدن به توپ، لگد زدن به ساق پا و تعادل حریف را بر هم زدن همه غیرقانونی شدند.

رفته رفته باشگاه‌های بیشتری به FA پیوستند تا این که تعداد آن‌ها در سال ۱۸۸۷ به ۱۲۸ رسید. در سال ۱۸۷۲ اولین بازی جام FA انجام شد و دهه ۱۸۷۰ بازیکنان از باشگاه‌های خود حقوق می‌گرفتند.

لیگ فوتبال انگلیس در سال ۱۸۸۸ توسط "ویلیام مک گرگور" مدیر وقت ویلا تشکیل شد.

تاثیر اسکاتلندی‌ها

برخی اسکاتلندی‌ها ادعا می‌کنند که این کشور بود که فوتبال را به شکل امروزی به وجود آورد. جوانانی از پرتشایر و هایلندز سال ۱۸۶۷ در پارک کوئین در گلاسگو (Glasgow) دور هم جمع شدند. آن‌ها نسخه‌ای از فوتبال FA را دریافت و اصلاح کردند و ترکیب ظریف و دقیقی از پاس و دریبل را معرفی کردند که در تضاد با رویکرد (فوتبال) وحشیانه و "سر به زیر" انگلیس بود.

اسکاتلندی‌ها از همتایان انگلیسی خود کوچکتر بودند و به همین دلیل "پاس" را به عنوان راهی برای دور زدن مسئله قد و قامت کوچک خود ابداع کردند.

این که آیا می‌توان معرفی این عنصر جدید به این بازی را به عنوان اختراع فوتبال دانست، جای بحث دارد.



جهانی شدن فوتبال

فوتبال به سرعت در سایر نقاط جهان گسترش یافت، هلند و دانمارک در سال ۱۸۸۹، آرژانتین ۱۸۹۳، شیلی ۱۸۹۵، سوئیس و بلژیک در سال ۱۸۹۵، ایتالیا در سال ۱۸۹۸ این رشته ورزشی جذاب را شروع کردند.

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) با هفت عضو در سال ۱۹۰۴ در پاریس تشکیل شد. در سال ۱۹۳۰ اولین جام جهانی فیفا در اروگوئه برگزار شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: دنیای ورزش ، فوتبال ، فیفا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار