بحرینی:

دغدغه بیرون زندان موجب ناکارآمدی برنامه‌های اصلاحی شده است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس تاکید کرد: زندانیان افراد تحت تکفل ما هستند و اگر دغدغه زندانی وضعیت خانواده‌اش در بیرون زندان باشد برنامه‌های اصلاحی و تربیتی برای وی کارساز نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید مصطفی بحرینی در آیین تجلیل از خیرین نیک اندیش انجمن حمایت زندانیان شیراز ضمن قدردانی از خیرین گفت: یکی از مهمترین اهداف صدور حکم و اجرای مجازات، اصلاح مجرم است.

او با بیان اینکه در ارتباط با اصلاح مجرم و احکام قانونگذار که چه نوع مجازاتی برای زندانی درنظر گرفته شود که در بازگشت به جامعه تأثیرگذار باشد، افزود: مجازات مجرم مقوله مهمی است و قضات صادرکننده حکم باید به این موضوع مهم و تناسب مجازات با نوع بزه و میزان اثرگذاری آن بر مجرم و تنبه وی و عبرت دیگران توجه جدی داشته باشند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت زندانیان شیراز اظهار کرد: اینکه ما در اجرای مجازات‌های تأثیرگذار چقدر موفق بوده‌ایم حائز اهمیت است و برای اینکه بتوانیم در اصلاح و تربیت زندانیان و بازگشت مفید آنان به جامعه اثرگذار باشیم باید با ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مجرم و حتی خانواده‌های آنان از آسیب‌های اجتماعی در بین خانواده‌ها بکاهیم تا فرایند اصلاح و تربیت در زندان به نحو مطلوبتری انجام گیرد.

بحرینی اظهار کرد: در این زمینه، انجمن حمایت زندانیان و سایر نهاد‌های حمایتی در فرایند اصلاح و تربیت صحیح مجرمین اثرگذار خواهند بود و لازم است که خانواده‌ها را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند.

او اضافه کرد: در زمینه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اقدامات زیادی انجام داده است، اما برای زندانیان نیز باید به دنبال راهکاری جهت حل مشکلات اجتماعی و اصلاح آنان و کاهش آمار نرخ بازگشت به زندان باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس یادآور شد: برای مرتفع کردن معضلات اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، انتظار می‌رود خیرین نیک اندیش استان که در کشور نیز زبانزد هستند با راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و اشتغال، زمینه اشتغال زایی افراد در معرض آسیب و خانواده‌های زندانیان را فراهم کنند و انجمن حمایت هم باید به دنبال ایجاد منابع اشتغال پایدار برای زندانی و خانواده آنان باشد و برای تحقق این مهم به کمک خیرین نیاز است.

بحرینی گفت: ایجاد اشتغال پایدار و مولد برای خانواده‌های زندانیان زیرپوشش انجمن حمایت باید مورد توجه و در رأس برنامه‌های انجمن حمایت باشد تا با استفاده از نیروی کار زندان و بکارگیری زندانیان پس از آزادی در کارگاه‌های اشتغال مولد، نرخ بازگشت مجدد به زندان نیز کاهش یابد.

او ادامه داد: علاوه بر اشتغالزایی برای افراد آسیب دیده و خانواده‌های زندانیان، مشارکت جمعی و مردمی در ارتباط با مقوله فرهنگی در خصوص زندانیان و خانواده آنان، حمایت‌های معیشتی و افزایش بهبود روابط اجتماعی از دیگر مواردی است که انجمن حمایت زندانیان باید مورد توجه قرار دهد.

معاون اداری و مالی زندان‌های فارس نیز در این مراسم گفت: علت ارتکاب بسیاری از جرایم فقر است و فردی که به خاطر فقر مالی گرفتار زندان می‌شود تبعاً خانواده او در معرض بزه قرار می‌گیرد و اگر به خانواده وی توجه نشود ممکن است خانواده او به تباهی کشیده شده و مرتکب بزه شود.

مرتضی نظری اضافه کرد: رسالت انجمن حمایت، کمک به خانواده‌های نیازمند، بازسازی شخصیت زندانیان پس از آزادی و کمک به آموزش حرفه و اشتغال زندانیان است و می‌طلبد که با همت مردم خیرخواه در این امر خداپسندانه مشارکت نماید.

نظری ادامه داد: حمایت از خانواده زندانیان، اجر و مزد معنوی و اخروی دارد و منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست همه مردم و نیکوکاران می‌توانند در امر خداپسندانه کمک به این افراد آسیب دیده اجتماع سهیم باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار