معاون سیاسی، امنیتی استاندار کرمان تأکید کرد؛

لزوم استفاده از ظرفیت جوانان برای حل مشکلات جامعه

بصیری با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت جوانان برای حل مشکلات جامعه، گفت: جوانان می توانند حلال مشکلات باشند و کارهای ناممکن را ممکن کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدصادق بصیری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در مراسم افتتاحیه «ششمین کنگره ملی جوانان، مشارکت‌های اجتماعی و ظرفیت‌ها و چالش ها» که با حضور تندگویان معاون امور جوانان وزارت، محمدرضا فضلی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، مسئولان و سمن‌های جوانان استان کرمان در محل سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان برگزار شد، گفت: قطعاً انتخاب ششمین کنگره ملی جوانان، مشارکت‌های اجتماعی و ظرفیت‌ها و چالش ها، از نظر عنوان یک انتخاب هوشمندانه‌ای است، چرا که مشارکت دادن جوانان با استفاده از ظرفیت‌هایی که جوانان دارند و شرایط فرهنگی و اقلیمی ما، نوعی می‌تواند پاسخ به چالش‌ها و خواسته‌هایی که پژوهشگران ما در حوزه آسیب شناسی رؤیتی و فرهنگی که همیشه برای جوانان رصد می‌کنند، باشد.

او ابراز امیدواری کرد: این گردهمایی بتواند پاسخ خوبی به این انتظار داشته باشد.

بصیری افزود: افتخار می‌کنیم، میزبان میهمانانی هستیم که کار علمی انجام می‌دهند و امیدواریم نتایج آن را ما در عرصه عمل نیز ببینیم.

او تصریح کرد: اگر بخواهیم در بحث اجتماعی به حوزه هویت ورود کنیم، باید بگوییم بخش مهمی از هویت جوانان ما در جامعه شکل می‌گیرد که خانواده، محیط‌های آموزشی و اجتماعی در شکل گیری آن نقش دارند.

بصیری بیان داشت: اگر نهاد‌هایی که در قبال اعطای شخصیت و هویت مناسب به افراد تحت مسئولیت خودشان خوب عمل کنند و وظیفه خود را در قبال این مسئولیت خوب انجام دهند، نتیجه اش در هویت بخشی به جوانان و نوجوانان، خودباوری اجتماعی، خوداتکایی، خودیابی، آزاد اندیشی، اعتماد به نفس، استقلال خواهی و نداشتن وابستگی، عزت نفس، رشد منطقی و فتح قله‌های کمال فردی و اجتماعی است و در ادوار گذشته به ویژه بعد از انقلاب اسلامی شاهد برخی از این موفقیت‌ها بوده ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: در مقابل اگر جامعه به نقش خود در سامان بخشی به یک هویت جمعی سالم به افراد خود نکوشد و سستی بورزد، نتیجه اش چیزی جز وابستگی و بی هویتی، افسردگی، نداشتن رشد و توسعه، احساس حقارت، عقب ماندگی، مصرفی بار آمدن و هزاران مشکل اجتماعی دیگر نیست که متأسفانه اگر به گذشته‌ها نگاه کنیم، هنوز شاهد برخی آثار مخرب باقی مانده از میراث گذشته دوره ستمشاهی هستیم.

بصیری با اعلام اینکه استان کرمان ظرفیت بسیار خوبی است که در همه حوزه ها، بسیاری از رتبه‌های اول و دوم را داراست، افزود: استان کرمان با مساحت، ۱۸۱ هزار و ۷۱۴ کیلومتر مربع بزرگترین اسان کرمان از نظر مساحت است که ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۸۷۱ نفر جمعیت دارد.

او تصریح کرد: این استان، ۱۱ درصد مساحت کشور و ۴ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده است و ۲۳ شهرستان دارد که اغلب شهرستان‌های بزرگش فرمانداران ویژه دارند و از نظر ویژگی هایشان می‌توانند استان تلقی شود.

بصیری با اعلام اینکه کرمان رتبه اول را لحاظ معدن (از نظر فرآوانی معدنی و افراد شاغل) در اختیار دارد، بیان داشت: این استان رتبه اول را در جهش حوزه کشاورزی نیز دارد و با اینکه در حوزه کم آبی، بی آبی و خشکسالی در صدر هستیم، اما ۲۵ درصد باغات کشور در استان کرمان وجود دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: استان کرمان در تولید پسته، خرما، گردو، کنجد، محصولات جالیزی و ... رتبه نخست و در گل محمدی، ذرت دانه ای، محصولات گلخانه ای، مرکبات و بسیاری از محصولات دیگر نیز رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

بصیری افزود: در بخش میراث فرهنگی نیز این استان دارای ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۷ اثر ثبت شده جهانی است و ۳۰۰ اثر فرهنگی ـ تاریخی مرمت آن شده اند.

او تصریح کرد: به لحاظ درآمدی، صنایع و معادن ما وضعیشان علی رغم همه محدودیت ها، تحریم‌ها و کرونا الحمدالله خوب است، اما آنچه که سبب شد تا تأکید کنم باید جوانان مشکل را حل کنند، این است، اگر روی دیگر سکه را نگاه کنیم، می‌بینیم ۶۰ درصد جمعیت استان کرمان در ۴ دهک پایین درآمدی هستند و ۷.۷ دهم درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

بصیری بیان داشت: متوسط درآمد خانوار‌های شهری کرمان ۳۰ میلیون تومان در سال است، این در حالیست که در کشور ۴۳ میلیون تومان است که در این خصوص پایین‌تر از میانگین کشوری هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: متوسط درآمد خانوار روستایی ۱۵ میلیون تومان در سال است، این در حالیست که در کشور ۲۳ میلیون تومان است.

بصیری با اعلام اینکه سرانه فضای ورزشی روباز استان کرمان ۳۲ صدم مترمربع و از کشور ۶۹ صدم متر مربع است، افزود: درصد جمعیت روستایی بهره‌مند از گاز ۴۲ درصد است، این در حالیست که در کشور ۷۵ درصد است.

او تصریح کرد: شاخص توسعه نیروی انسانی ۷۱ صدم درصد، کشور ۸ دهم است و باید گفت، علی رغم اینکه کار‌های بسیار زیادی انجام شده است، منتهی باز هم کار مانده بسیار زیاد است و باید آبادانی و وسعت زندگی برای مردم استان آماده شود.

بصیری به شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و بیان داشت: گرچه استان‌های همجوار ما شب عید راهشان برای گردشگری مسدود شده است؛ ولی در استان کرمان علی رغم اینکه گردشگر مذهبی برای مرقد سردار را داریم، باز هم امکان ورود گردشگران در ایام عید وجود دارد که تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده؛ اما نگرانی‌هایی نیز با توجه به ویروس کرونای انگلیسی وجود دارد.

معاون استاندار گفت: اگر چه تلاش می‌کنیم مدیریت لازم انجام شود؛ اما نیازمند مشارکت جوانان در زمینه حل این مشکل هستیم.

مسئول ستاد انتخابات استان کرمان با بیان اینکه از نظر سیاسی در آستانه دو رویداد مهم در سال ۱۴۰۰ هستیم، افزود: انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی را در پیش رو داریم که قطعاً باید مدیریت شود، علاوه بر مشارکت بالا و دقت‌های لازم برای سلامت انتخابات، فاصله اجتماعی در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا نیز رعایت شود که در این خصوص هم، دستمان به سوی جوانان به ویژه در هیئت‌های اجرایی دراز است تا بعد از صدور فرمان وزیر کشور در ۱۸ اسفند ۹۹ بتوانیم از کمک آن‌ها استفاده کنیم.

بصیری تصریح کرد: جوانان می‌توانند حلال مشکلات باشند و کار‌های ناممکن را ممکن کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار